Strategie
Sectorinstituut Transport en Logistiek

Een effectieve campagne die vraagt om beloning!

Wel doen, niet doen, wel doen, niet doen … Uiteindelijk hebben we besloten het wél te doen: het insturen van een case voor de Effie van 2019. Samen met de klant uiteraard, want zo werkt dat bij een Effie. Je doet samen mee, het is ook een prijs voor bureau én klant. In deze blog leggen we uit waarom we het belangrijk vinden dat juist deze case de nodige aandacht krijgt.

De Effies zijn wereldwijd de meest prestigieuze vakprijzen in de marketing- en reclamebranche. De Effie Award wordt toegekend voor effectieve communicatie in meer dan 30 landen verspreid over 5 continenten. Dit jaar vindt in Nederland de uitreiking plaats op dinsdag 5 november in het Concertgebouw in Amsterdam. Campagne en Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) zijn met de case ‘Als je wilt doen wat je leuk vindt, maak er dan werk van!’ één van de kanshebbers.

“Natuurlijk doen we mee om te winnen, dat zit nu eenmaal in ons Rotterdamse DNA”, aldus Bart van Wageningen, Creative Director bij Campagne. “Maar we willen met het indienen van deze case vooral werkend Nederland de boodschap meegeven dat het belangrijk is plezier te hebben in wat je doet. En diegene die twijfelen of hun plezier in werk hebben verloren een steuntje (en misschien wel duwtje) in de rug te geven om hier wat aan te doen”.

Een gezonde dosis motivatie

Er zijn altijd wel redenen te benoemen om niet een volgende stap te zetten of om niet een ander pad te kiezen: (te) weinig werkervaring is vaak een belangrijke factor. Onder het motto ‘Als je wilt doen wat je leuk vindt, maak er dan werk van!’ werd op 19 maart 2018 het startsein gegeven voor de campagne en speelden we hier juist op in. Samen met STL gingen we op zoek naar potentiële chauffeurs met levens- en werkervaring en een gezonde dosis motivatie. Ervaring in de sector was hierbij ondergeschikt.

“Begrijp ons niet verkeerd, vrachtwagenchauffeur worden doe je niet zomaar. In 3 tot 6 maanden tijd moet je heel wat vaardigheden onder de knie krijgen. En dat vraagt de nodige motivatie en inzet. Daarom gingen we in deze campagne op zoek naar gemotiveerde kandidaten, daarnaast kunnen wij voor deze mensen minimaal 85% van het lesgeld betalen”, aldus Willem de Vries, directeur bij STL.

De doelstelling vanuit STL was helder: “We willen 1.500 nieuwe vrachtwagenchauffeurs werven in 2018”. Een ambitieuze doelstelling in een periode van economische groei waarin vrijwel iedereen vraagt naar nieuwe mensen. Dus hoe gingen we bij Campagne deze uitdaging te lijf? Wat heeft ervoor gezorgd dat we de doelstelling ruimschoots hebben overtroffen – zonder al te veel borstklopperij, het waren er 3.100 (!). En waarom maakt volgens ons juist deze campagne een goede kans op het winnen van een Effie?

Bepalen van de doelgroep

Om reeds werkende mensen te verleiden, moesten we eerst inzetten op bewustwording: mensen te laten nadenken te gaan veranderen van baan. De keuze voor het beroep van vrachtwagenchauffeur ligt echter niet voor de hand, het imago van deze sector helpt namelijk niet altijd mee. Een zoektocht naar de juiste doelgroepen werd daarom in gang gezet. Belangrijkste inzicht was om ervoor te kiezen mensen te zoeken die op dit moment in een andere sector werken, een mbo-diploma hebben en ca. 25-50 jaar oud zijn. Gericht op mensen die hun werk niet meer leuk vinden, en dus wat meer dan latent de behoefte hebben om wat anders te gaan doen. Een beetje het roer omgooien. Dat zijn de mensen die openstaan voor verandering. Dat zijn de mensen waarop we ons zouden gaan richten.

“Veel mensen werken met heel veel plezier in de sector transport en logistiek, en dat geldt ook voor vrachtwagenchauffeurs. Belangrijke succesfactor van de campagne was om mensen te beloven het plezier weer terug te geven in hun werk en hen in hun eigen kracht te laten staan. En met de claim om te gaan doen wat je leuk vindt, en dáár werk van te maken, selecteert de doelgroep die hiervoor belangstelling heeft zichzelf”, zegt Marc van Bakel, Strateeg en accountmanager bij Campagne.

Engagen van de doelgroep

Omdat de behoefte aan nieuwe chauffeurs per regio kan verschillen, werd de campagne regionaal in te zetten. Het belangrijkste conversiemiddel was de informatieavond in de regio, er waren er in deze campagneperiode 45 in totaal. Hier werden ca. 75 tot 100 mensen tegelijk geïnformeerd over hoe je vrachtwagenchauffeur kunt worden, hoe leuk dat is, en hoe met ca. 85% subsidie je opleiding door het scholingsfonds SOOB en door de werkgever betaald wordt. Na een succesvolle intake konden kandidaten meteen solliciteren bij werkgevers op de banenmarkt ter plaatse.

Bereiken van de doelgroep

Om mensen in de specifieke regio’s te bereiken en hen naar de informatieavonden te laten komen, was gekozen voor de inzet van regionale radio, regionale huis-aan-huisbladen en SEA (targeting en retargeting) via Google AdWords en Facebook en Instagram. Basis voor de kennismaking en communicatie was de website www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl.

“Er werd een afgewogen mix gemaakt van in te zetten middelen en media. Daarbij is gewerkt langs het klassieke maar hier zeer toepasbare model ‘kennis, houding en gedrag’: via PR (landelijk en regionaal), massamedia en Google Adwords en sociale media hebben we de eerste contactmomenten met de doelgroep gecreëerd, waarna de website als landingsplatform met alle informatie/testimonials/aanmeldmogelijkheden de aanjager is geweest om mensen naar de informatieavonden te krijgen, en waarna diverse landelijke media erover nadrukkelijk hebben gepubliceerd – fulll media coverage”, zegt Marieke Brekelmans, accountmanager bij Campagne.

En dan: de resultaten

“In de periode maart 2018 – december 2018 hebben ca. 75.000 mensen de website bezocht met als resultaat dat al in juni 2018 de doelstelling van 1.500 ingeschreven vrachtwagenchauffeurs was bereikt. De doelstelling werd herzien en verdubbeld naar 3.000 aanmeldingen. Ook dit aantal is aan het einde van het jaar ruimschoots behaald”, geeft Marjan Krassenburg, adviseur communicatie bij STL, aan.

Voor meer uitgebreide informatie over deze case, zie ‘Case: Kanshebber op een Effie Award 2019’.

Gewonnen, dat hebben we sowieso al!

Terug naar de Effie Awards. Dinsdag 5 November aanstaande is het dus zover; die avond horen we of onze inzending een Effie Award heeft gewonnen. Ondanks dat die avond volledig in het teken staat de Award mee naar huis te nemen, voelen we ons nu al samen met de klant winnaars. De campagne heeft er namelijk voor gezorgd dat ruim 3.100 kandidaten hun droom hebben waargemaakt; ze werden vrachtwagenchauffeur. Een nieuwe baan, een nieuwe passie en met een glimlach naar werk. En zeg nou zelf, daar kan geen prijs tegenop. Behalve een Effie *knipoog*.

 

Over Effie Awards Nederland

De Effie’s zijn wereldwijd de meest prestigieuze vakprijzen in de marketing- en reclamebranche. De Effie Award wordt toegekend voor effectieve communicatie in meer dan 30 landen verspreid over 5 continenten. De Effie is eigendom van Effie Worldwide, Inc. gevestigd in New York (VS) en wordt sinds 1983 in Nederland uitgereikt. Inzenders voor de Effie moeten aantonen dat de communicatie een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld bij het behalen van een buitengewoon marketingresultaat. Deze veruit belangrijkste communicatieprijs van Nederland wordt georganiseerd door de VEA, Vereniging van Communicatieadviesbureaus en BVA, Bond van Adverteerders. Meer informatie: https://www.effie.nl

Over STL

Sectorinstituut Transport en Logistiek werkt voor mens en werk in transport en logistiek. STL is opgericht door sociale partners (TLN, FNV, CNV en VVT) en in de sector om te zorgen voor voldoende instroom van nieuwe mensen én voor behoud en doorstroom van vakbekwame professionals. Meer informatie: https://www.stlwerkt.nl

Over Campagne

Hallo. Wij zijn Campagne, een Rotterdams bureau met hardwerkende inventieve denkers en tactische creatieven: we schudden voor gebruik en zetten het liefst de boel op zijn kop voordat we beginnen. We willen alles van je weten en alles van je leren. Daarom stellen we vragen. Want zonder antwoorden kunnen we jou, je bedrijf en je merk niet verder helpen met de uitdagingen van morgen. We bouwen graag aan sterke merken omdat we geloven dat een sterk merk een waardevolle impact heeft op mensen en bedrijven en zorgt voor betere resultaten. Met onze Liberating strategies en concepts voegen we waarde toe aan merken, bedrijven en mensen. We creëren daarbij slimme, effectieve en zinvolle marketing -en communicatie-oplossingen dankzij strategie, positionering, websites, films/animaties, content, live communicatie, marketing automation en nog veel meer. Meer informatie: www.campagne.nl

Hebben we je aandacht?

Duik in onze dm of vul onderstaand formulier in.
Wij horen graag van je!