Privacy Statement Cookiebeleid |
De essentie van een merk is ons uitgangspunt om een effectieve en betekenisvolle marketing- en communicatiestrategie te ontwikkelen. Dat begint bij een sterk merk, met een krachtige branding en positionering. En daar begint dus ook onze taak als strategisch en creatief lead agency. Ongeacht je vraag of wens, we achterhalen altijd eerst jouw unieke merkidentiteit.
Wat is je drijfveer? Waar gaan je ogen van glinsteren? Wat geeft je energie? Tijdens een Brand Workshop gaan we terug naar de basis. We leggen alle bouwstenen van het bedrijf op tafel en onthullen zo het unieke brand DNA van de organisatie. Dat is soms spannend en kwetsbaar, maar ook ontzettend leuk en herkenbaar. Want je merkidentiteit is niet iets nieuws, het zijn de pijlers waar het bedrijf op gebouwd is. Je bent ze alleen soms even uit het oog verloren, bijvoorbeeld door de waan van de dag, door de groei van je bedrijf of door een fusie. En dat is helemaal niet gek. Iedere klant die bij ons binnenstapt, loopt ergens op vast. Jij waarschijnlijk ook. Van de lancering van een nieuw product of merk, het versterken van je positie in de markt tot het aantrekken van nieuwe medewerkers en meer relevante leads om de groei van je bedrijf te realiseren.
Met onze Brand Workshop benadering halen we de essentie van het bedrijf boven water: wie ben je, waar sta je voor, waar ben je goed in en wat vind je belangrijk? Als we alle merkwaarden op tafel hebben, kijken we samen kritisch naar het totaalplaatje. Wat is de huidige situatie, waar wil je naartoe en wat is daarvoor nodig? Met deze inzichten bepalen we samen de hernieuwde merkidentiteit.
Zo stond een Brand Workshop aan de basis van de herpositionering van het Leontienhuis, een initiatief van Leontien van Moorsel dat is ontstaan uit pure passie, liefde en oprechte maatschappelijke betrokkenheid. Na vijf jaar rennen en vliegen om zo veel mogelijk mensen met een eetstoornis te helpen, was het tijd voor de volgende stap. Wij hielpen het Leontienhuis te professionaliseren met een herpositionering. Tijdens een Brand Workshop gingen we met hen de diepte in, terug naar de basis. Samen legden we de pijlers van het Leontienhuis op tafel: echt, liefdevol & consequent, positieve energie & hoop, kracht & doorpakken. Uit aanvullende deskresearch haalden we als belangrijke insight dat de overige spelers in het speelveld weinig emotie laten zien in positionering en communicatie. Terwijl emotie júíst de kracht is van het Leontienhuis. Dus omarmen we deze kernwaarde met de tagline ‘Altijd voor jou’ en een vernieuwde visual identity. Het logo kreeg een nieuwe vorm, met dezelfde vertrouwde naam en vlinder, maar met een moderne look & feel.
Een moderne huisstijl, effectieve brand video, innovatieve beursstand of vernieuwende website heeft alleen nut als het naadloos aansluit bij je merkidentiteit. Veel bedrijven doen er alles aan om zo onderscheidend mogelijk te zijn. Wij doen er alles aan om jouw bedrijf en product zo écht mogelijk te laten zijn. Een sterk merk is een merk dat klopt.
Het kiezen van een onderscheidende positie ten opzichte van de concurrentie kan en mag nooit het doel zijn van branding en positionering. Voor ons betekent branding en positionering dichtbij jezelf blijven en focus aanbrengen. Een nieuwe website, logo, visuele identiteit is in eerste instantie niet het uitgangspunt. Het gaat erom dat we de pijlers kennen waarop jouw bedrijf gebouwd is en die stevig verankeren met een authentieke merkbelofte. Want zeg eens eerlijk: als twee bedrijven exact hetzelfde gepositioneerd zijn, voor wie kies jij dan? Juist, voor het meest geloofwaardige verhaal. Een merk dat klopt.
Als de merkbelofte staat gaan we aan de slag met de bewijsvoering, met een effectieve marketing- en communicatiestrategie. We leggen de huidige corporate identity onder het vergrootglas, net als de interne en externe communicatie. Die toetsen we aan de hernieuwde merkbelofte: wat klopt er nog, wat kan er beter en wat kunnen we toevoegen? Zo komen we tot een effectieve marketing- en communicatiestrategie en kiezen we samen de juiste communicatiemiddelen waarmee we je doelgroep(en) bereiken, betrekken en overtuigen.
Dit proces hebben we ook toegepast bij Allison Transmission, ’s werelds grootste fabrikant van volautomatische transmissies voor middelgrote en zware bedrijfsvoertuigen. Allison wilde graag de Europese markt veroveren, maar ondanks dat zij marktleider zijn in Amerika zet je met een Amerikaans merk en een Amerikaans marketing- en communicatiestrategie niet zomaar voet aan de grond in Europa. We onderzochten de bekendheid van het merk in Europe met een marktonderzoek en toetsen het imago. Wat bleek, de branding was té Amerikaans voor de Europese markt. Met deze inzichten ontwikkelden we een ‘meer Europese’ merkidentiteit en strategie, met een nieuwe branding en positionering om het merk beter en breder neer te zetten. Die vertaalden we door naar een nieuwe marketing- en communicatiestrategie, om vooral de Europese markt aan te spreken.
Als je zó dichtbij jezelf blijft, dan weet je dondersgoed waar je mee bezig bent, toch? Als een merkbelofte klopt en aansluit bij het gedachtegoed, dan ga je er vanzelf naar leven. Sterker nog: een duidelijke merkbelofte en positionering geeft energie! Je hakt makkelijker knopen door en maakt slimmere keuzes omdat je je focus terug hebt. Door verschillende mensen uit het bedrijf te betrekken bij de Brand Workshop creëren we intern draagvlak. Als de merkbelofte klopt en de identiteit breed wordt gedragen gaan we aan de slag met het positioneren van het hernieuwde merk in de markt, met ons als merkbewaker en een uitgestippelde communicatiestrategie als houvast.
Zo was dit ook het geval bij Halter CNC Automation. Halter helpt bedrijven in de toelevering, lucht- en ruimtevaart, machinebouw en de automobielindustrie om meer efficiëntie en winst te behalen met hun CNC-machines. Op het moment dat Halter bij ons aanklopte, stond er al een geweldig doordacht product klaar met het plan om de wereld te veroveren. Met een Brand Workshop haalden we de daadwerkelijke wens, het DNA van het bedrijf, de kernwaarden en boodschap naar boven. Met deze inzichten gingen we aan de slag. Zo bedachten we voor Halter een nieuw uitgangspunt: Committed to performance. Dedicated to deliver. Van een relatief onbekende speler positioneerden we Halter als ‘thought leader’ in de markt van CNC-automatisering.
Met de juiste middelen en content vertalen wij de merkbelofte en positionering en bereiken we de juiste doelgroep(en). Zo genereren we awareness en betrokkenheid die bijdragen aan het behalen van je doelstellingen: de behoefte of wens waarmee je een paar maanden geleden bij ons bureau in Rotterdam binnenstapte. Het kan namelijk hard gaan, zo’n rebranding of herpositionering. We meten de impact van de marketing- en communicatieactiviteiten. Deze data is waardevolle input om de marketing- en communicatiestrategie te finetunen. De uitdaging zit ‘m in het volhouden. Het branden en positioneren van een merk is een continu proces. Omdat jij verandert, je team verandert, de markt verandert en de wereld om ons heen. Leun daarom niet achterover nu alles lekker draait, maar blijf scherp.
Tijd om aan de slag te gaan! Oké, maar hoe doen we dat? We beginnen met een kick-off om je doelen en de mogelijkheden te bespreken. Daarna bereiden wij een Brand Workshop voor waarin we samen het diepe in springen en het DNA van jouw organisatie uitpluizen. Met deze eerste bouwstenen van de nieuwe positionering gaan we verder aan de slag. Benieuwd hoe we je verder kunnen helpen? Let’s talk!