Whatsapp

WhatsApp me je updates!

Geschreven door: Juriaan van Berkel - 3 minuten leestijd

Tegenwoordig sms’en we niet meer, nee we (whats)appen. Logisch, want iedereen zit op WhatsApp. Je vrienden, een-op-een of een hele groep; je familie, hi mam, ja ik eet genoeg; en steeds vaker ook je favoriete merk of magazine. De Vrij Nederland of de NRC, bijvoorbeeld, sturen je eens per dag of meerdere keren per dag een nieuwsupdate.

Niet gek want de mailbox stroomt vol met van alles en nog meer spam. Dus de ‘traditionele’ nieuwsbrief valt niet op en wordt slecht gelezen. En de functionaliteiten en het bereik van WhatsApp bieden een goed alternatief. Het is daarnaast een open communicatiemiddel waarbij gebruikers ook aangeven dat ze het een prettige manier vinden om in contact te komen met bedrijven.

Het bereik en de functionaliteiten van WhatsApp

WhatsApp heeft bijna 10 miljoen gebruikers, wat het tot een eenvoudig te gebruiken tool maakt, met een potentieel gigantisch bereik! Het gebruik van WhatsApp voor business staat nog in de kinderschoenen. Maar hoe verstuur je die nieuwsbrief of updates dan?

Je bent misschien al bekend met WhatsApp for Business, een tool waarmee je via WhatsApp kan communiceren met je klanten. Maar dit is voornamelijk geschikt als klantenservice tool.

Als je een bericht in bulk wilt versturen kom je uit bij de broadcast functie. Hier kan je per broadcastlijst naar maximaal 256 contacten een bericht versturen. Het werkt, net zoals in je e-mail, eigenlijk als een gigantische BCC lijst. De lezer ontvangt het bericht dus ook als een persoonlijk verstuurd bericht en kan direct een-op-een op je reageren.

Het is niet optimaal om duizenden contacten te bereiken maar voor gericht en persoonlijk gebruik werkt dit heel goed. Wil je het naar meer dan 256 mensen versturen dan maak je gewoon meerdere broadcastlijsten.

Frequentie en inhoud

Je WhatsApp account is gekoppeld aan een specifiek telefoonnummer. Wees daarom ook direct en persoonlijk. Zo vergroot je het persoonlijke karakter van je communicatie. Je hebt daarnaast een maximum aantal tekens dus langdradig kan sowieso niet!

Laat mensen van te voren weten wat voor soort berichten ze kunnen verwachten, en hoe vaak je ze iets stuurt. Dit scheelt achteraf onnodige frustratie of onduidelijkheid. Belangrijk om te weten: omdat je niet naar onbekende nummers kan broadcasten, moeten mensen zich aanmelden en moet je deze nummers (handmatig) toevoegen aan je adresboek.

Zoek uit, of ondervind dit spelenderwijs, wanneer en hoe vaak je een bericht naar je klanten stuurt. Mag je ze sturen buiten kantooruren, of zijn dat juist de momenten dat je ze een bericht stuurt? En, pas op dit wordt een wijd openstaande deur, zorg dat de content goed aansluit bij je doelgroep en je merk. Het is een eenvoudig en direct communicatiemiddel en biedt veel potentie. Wil je er meer over weten? Bel, mail, of WhatsApp ons gewoon!