Samen voor een beter klimaat

Nationale
Klimaatweek

In opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat organiseerden we samen met Bijl PR voor het derde jaar op rij de Nationale Klimaatweek in 2023. Deze jaarlijkse themaweek heeft tot doel Nederland te inspireren en motiveren iets te doen voor een beter klimaat. In de eerste editie lag de nadruk op awareness en zichtbaarheid. In 2022 voegden we motivatie en actie toe. In 2023 was de focus glashelder: ACTIE! Maar hoe krijg je zo’n diverse groep mensen in beweging?

Klant
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Onderwerp
Nationale Klimaatweek (NKW)
Tags
Strategie
Concept
Content
Video
Social

Strategie

Na twee jaar alle communicatie- en campagnemiddelen te hebben gemaakt, hadden we een stevige basis voor de strategie van Nationale Klimaatweek. In 2023 hebben we de nadruk verder verschoven naar het activeren en mobiliseren van de doelgroep. Hoe? We kozen voor een directere toon, minder gepolijste content en echte verhalen om mensen aan het denken te zetten en tot actie aan te zetten. Ook hebben we interactie gezocht met de landelijke campagne ‘Zet ook de knop om’, om de boodschap van NKW verder te versterken.

Laptop

Klimaatburgemeesters

We brachten de initiatieven van Klimaatburgemeesters (onze 245 local heroes) in beeld: groene ambassadeurs die een inspiratie zijn voor hun omgeving. Via een PR-aanpak hebben we hun verhalen en initiatieven gedeeld via lokale, regionale en nationale media, offline en online.

NKW-GIFjes
NKW-GIFjes3

Klimaatsupporters

Niet alleen persoonlijke initiatieven kregen een podium, ook de inzet van bedrijven en organisaties stonden centraal. Maar liefst 236 Klimaatsupporters melden zich aan om Nederland samen groener te maken.

Gemeenten

Dit jaar lag er ook meer focus op gemeenten. Met de verschillende gemeenten in Nederland kunnen we lokaal grote stappen zetten op het gebied van duurzaamheid. Maar liefst 99 gemeenten kwamen in actie.

NKW-GIFjes2
Mockup-Social-shutterstock_2021574098

Social aanpak

LinkedIn en Instagram waren in 2023 onze belangrijkste kanalen om onze doelgroep te bereiken en in beweging te krijgen. We pasten onze social formats aan op basis van onze ervaringen uit voorgaande jaren. Ook richtten we ons op het beter bereiken van jongeren (18+). Dit resulteerde in zes content-rubrieken voor social media: NKW algemeen, Klimaatambassadeurs uitgelicht, Klimaatweek actueel, Weekje zonder en de Klimaatvraag. Tot slot hebben we ook de rubriek NKW Live nieuw leven ingeblazen.

NKW algemeen

#socialformat #herocontent #beeld
Even terug naar de basis met deze rubriek: wat is Nationale Klimaatweek? En waarom zou ik mij hierbij aansluiten? Dat is waar deze rubriek over gaat: uitleg geven over Nationale Klimaatweek, want dat is nodig om een grote groep te bereiken én in beweging te brengen.

shutterstock_2283247191-[Omgezet]
NKW-Actueel

Klimaatweek actueel

#inhaker #socialformat
Inhakers werken altijd goed. Met ‘Klimaatweek actueel’ tonen we actuele gebeurtenissen, zoals themadagen, nationale tuin- en klimaatroutes, de open energiedag en de internationale reparatiedag. Door slimme inhakers met de juiste hashtags bereiken we de juiste doelgroep.

Weekje zonder

#weekjezonder #socialformat #interactie
Een challenge motiveert mensen tot actie. Daarom introduceerden we het ‘Weekje zonder’, om mensen op een laagdrempelige manier te stimuleren duurzamer te leven. We organiseerden vier keer een ‘Weekje zonder’: zonder nieuwe spullen, zonder vlees, zonder verspilling van brandstof en zonder waterverspilling.

NKW-Weekje-zonder

Klimaatvraag

#klimaatvraag #socialformat #video
We gingen de straat op en vroegen mensen naar hun mening over verschillende NKW-thema’s: wonen, eten, reizen en spullen. We confronteerden hen met de impact van hun gedrag op het klimaat en vroegen om tips. Het resultaat? Vier video’s vol echte verhalen, eerlijk en puur. Content die we ook kunnen hergebruiken in kortere varianten, met impact!

NKW-Live-mockup_2

NKW live

#nkwlive #social #reportage
Tijdens de Nationale Klimaatweek van 30 oktober t/m 5 november 2023 vonden door het land activiteiten plaats. Met NKW Live deden we verslag van enkele hiervan via Insta Stories. Dagelijks deelden we een dagvlog op alle socials. Een Zero Waste Wandeltour, een innovatiemiddag voor en de Nationale Duurzame Huizenroute… wij waren erbij!

Resultaten

De samenwerking met Bijl PR en onze expertises en ervaringen, maakte ook van deze Nationale Klimaatweek een groot succes. Na een geslaagd online startevenement met o.a. Rob Jetten brachten we de Nationale Klimaatweek groots onder de aandacht via diverse kanalen zoals social media, online advertising, radio en een landelijke advertentie en hebben daarmee Nederland geïnspireerd, gemotiveerd en geactiveerd.

Nationale Klimaatweek is als case genomineerd voor de Sabre Awards 2023!

112 miljoen
impressies earned media
20 miljoen
online impressies
62%
van de Nederlanders kent NKW
58%
heeft een bijgedrage geleverd
265
events
245
Klimaatburgemeesters
236
Klimaatsupporters
99
Gemeenten

Hebben we je aandacht?

Duik in onze dm of vul onderstaand formulier in.
Wij horen graag van je!