Lokale verhalen met nationale impact

Nationale Klimaatweek

Voor het tweede jaar op rij organiseerden we samen met Bijl PR de Nationale Klimaatweek in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Een jaarlijks terugkerende themaweek om Nederland te inspireren en motiveren zich in te zetten voor een beter klimaat. Maar hoe zorg je ervoor dat iedereen in Nederland op de hoogte is én meedoet? In de eerste editie richtten we ons op awareness en zichtbaarheid. In 2022 kwamen daar twee belangrijke doelen bij: aanzetten tot motivatie en actie.

 

Klant
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Onderwerp
Nationale Klimaatweek

Tags

Strategie
Concept
Content
Video
Social

Mock-up-NKW-macbook_witRuimte

Strategie

Centraal tijdens alle communicatie stond de gedachte dat je niet alleen bijdraagt aan een beter klimaat met grote veranderingen of door de verantwoordelijkheden alleen bij gemeenten, bedrijven en andere organisaties te leggen. Door met heel Nederland kleine stappen te zetten, maken we samen een groot verschil! Daarnaast hebben we extra aandacht gevraagd voor de relevantie van het onderwerp: minder CO2 uitstoten en verantwoordelijker omgaan met energie. Niet alleen om de klimaatdoelen te halen, maar ook in verband met de hoge energieprijzen.

Klimaatburgemeesters
#socialformat #herocontent #video

We brachten de initiatieven van Klimaatburgemeesters (onze 245 local heroes) in beeld: groene ambassadeurs die een inspiratie zijn voor hun omgeving. Met een gecoördineerde PR-aanpak hebben we hun verhalen en initiatieven via lokale, regionale en nationale media onder de aandacht gebracht.

Klimaatburgemeester_Normaal

Klimaatburgemeester Fons Jansen

Klimaatsupporters
#socialformat #herocontent #video

Niet alleen persoonlijke initiatieven kregen een podium, ook de inzet van bedrijven en organisaties stonden centraal. Maar liefst 167 Klimaatsupporters melden zich aan om Nederland samen groener te maken. In een video volgden we de progressie van ondernemers en bedrijven die zich inzetten voor een beter klimaat. De themavideo’s sloten af met concrete acties die vergelijkbare bedrijven kunnen implementeren.

Klimaatsupporters afbeelding_Retina

Klimaatsupporters video

Instagram-feed-NKW_Retina

Social aanpak

We ontwikkelden relevante formats die we konden delen met de doelgroep. Alle social middelen zijn vervolgens onderverdeeld in Hero-, Hub- en Help-content. Hero-content, de grotere producties die de aandacht trekken, hub-content als vermakende content waar onze volgers naar op zoek gaan, en die ze delen met hun vrienden. Help-content is informatief en always-on. Zo lieten we zien wat Nederlanders vandaag al doen voor een beter klimaat.

Forever '21
#socialformat #hubcontent #throwback

In 2022 stond de Nationale Klimaatweek op eigen social media benen. We creëerden eigen social media kanalen voor de Nationale Klimaatweek 2022. Aan de hand van relevante posts, video’s en evenementen van de eerste editie in 2021 inspireerden we het publiek en gaven we het startschot voor de Nationale Klimaatweek 2022.

Socialmobile
Social-NKW_placeholderGIF

Dat is zo… toch?
#socialformat #helpcontent #alwayson

We zetten onze kanalen in om vooroordelen rondom klimaat gerelateerde onderwerpen te ontkrachten: door vragen in dialoogvorm te laten beantwoorden door een expert, trekken we statements in twijfel.

Doe mee(r) voor minder
#socialformat #helpcontent #alwayson

Een rubriek die directe acties tipt aan de hand van de stelling: wat kan jij meer doen om minder CO2 uit te stoten? Van duurzame evenementen tot handige apps/sites en andere initiatieven; dit zijn de acties die de doelgroep direct kan toepassen.

Social-NKW-Meer-voor-minder
nkw_insta

Klimaatweek Live
#socialformat #hubcontent

Terug van weggeweest, en altijd actueel: Klimaatweek Live. Ook deze Nationale Klimaatweek delen we initiatieven, evenementen en acties rondom de Nationale Klimaatweek om een divers beeld te geven van alles wat er gebeurt in de Nationale Klimaatweek. Live videoverslag zorgt voor interactie met de duurzame initiatiefnemers en spoort de doelgroep aan om deel te nemen, van het delen van content tot het meedoen aan groene initiatieven en activiteiten. En dat is gelukt: met een social media bereik van 105 miljoen was de Nationale Klimaatweek ook dit jaar een hot topic!

Groene Geeltjes
#socialformat #helpcontent #alwayson

Groen is het nieuwe goud, ook voor bedrijven. Dat maken we duidelijk aan de hand van duurzame no-brainers. De bekende go-to green tips in een kort maar krachtig format. Door gebruik te maken van business jargon communiceren we op een luchtige manier over alle oplossingen die HR en sustainable managers direct kunnen toepassen.

Social-NKW-LinkeIn-Groen-geeltjes

Aftermovie NKW 2022

Resultaat

De samenwerking met Bijl PR en onze expertises en ervaringen, maakte ook van deze Nationale Klimaatweek een groot succes. Na een geslaagd online startevenement met Rob Jetten brachten we de Nationale Klimaatweek groots onder de aandacht via diverse kanalen zoals social media, online advertising, radio en een landelijke advertentie en hebben daarmee Nederland geïnspireerd, gemotiveerd en geactiveerd.

117 miljoen
Potentieel bereik
105 miljoen
Bereik social media
2.535
Berichten in de media
88
Evenementen
245
Klimaatburgemeesters
167
Klimaatsupporters

Hebben we je aandacht?

Duik in onze dm of vul onderstaand formulier in.
Wij horen graag van je!