Learnings from Lisbon

Geschreven door: Juriaan van Berkel - 4 minuten leestijd

Afgelopen week was het tijd voor Campagne Meets! Onze jaarlijkse trip naar bureaus uit ons AMIN-netwerk om hen beter te leren kennen. Daarnaast is het een uitgelezen kans om ons te laten inspireren door strategen en creatieven uit het buitenland. Dit jaar waren we op bezoek bij comOn in Lissabon!

Global insights, local knowhow
Campagne is onderdeel van het Advertising & Marketing Independent Network, AMIN. Dit is een samenwerking van 50 bureaus in 30 landen. Een internationaal netwerk van onafhankelijke creatieve bureaus die hun klanten voorzien van lokale kennis en creativiteit. Omdat alle bureaus zelfstandig opereren en het management als aanspreekpunt heeft, bieden AMIN-bureaus meer flexibiliteit dan de grote reclame-multinationals. Global insight gecombineerd met local knowhow; dát is waar AMIN voor staat.

EMPATHIC IDEAS THAT BUILD BRANDS AND GROW BUSINESSES: comOn
ComOn is sinds de oprichting in 2001 geëvolueerd van een technisch bedrijf naar het grootste onafhankelijke marketingbureau van Portugal. Een divers team wat empathie en technologie als basis heeft om betere producten, diensten en ervaringen voor mensen te creëren.

Door hun technische achtergrond geloven ze in het hebben van een proces om tot de beste probleemoplossing te komen. Ze noemen deze geïntegreerde en empathische benadering user marketing: een combinatie van strategie, creativiteit en technologie.

Het kantoor van comOn hangt trouwens vol met schoenen. Sneakers van medewerkers, kisten van klanten en espadrilles van relaties. De oranje klompen van Campagne ontbreken natuurlijk ook niet! Maar ook hier ligt hun gedachte over empathie aan de basis: ‘You have to walk a mile in a person’s shoes before you can understand his (or her) story’. Je kan alleen succesvol zijn voor je klanten én collega’s als je begrijpt hoe het is om in hun schoenen te lopen.

Best cases: No labels
Bij de exchange hoorde ook de presentatie en uitwisseling van best cases. Een project van comOn wat in het bijzonder is blijven hangen, is de campagne voor het Queer Festival x Musa. Dit is een internationaal kunst- en filmfestival waar LGBT+ het onderwerp is. Musa, de belangrijkste ambachtelijke brouwerij in Lissabon steunt dit festival en wilde dit op een bijzondere manier tonen. ComOn ontwikkelde samen met Musa het officiële bier voor het festival en met het bier een uniek etiket. Het label verdwijnt door het met een vinger van het flesje te vegen. Labels horen tenslotte niet thuis op een inclusief feest! Kijk de case hier: https://vimeo.com/335845748

Best cases: ikwordvrachtwagenchauffeur.nl
Ons aandeel in de uitwisseling van kennis en kunde waren drie presentaties. Onder andere over de toekomst van ons bedrijf en onze werkwijze, maar we presenteerden ook een case: ikwordvrachtwagenchauffeur.nl. Voor het Sectorinstituut Transport en Logistiek hebben wij onlangs binnen het jaar 3.200 chauffeurs gezocht, en gevonden! Een bijzondere prestatie voor een bedrijfstak die voor personeel en nieuwe aanwas moet concurreren met bijvoorbeeld defensie, continue met personeelstekorten kampt en die niet tot de meest sexy sectoren behoort. Wil je meer over deze case weten? Lees dit blog of neem contact op met: marc@campagne.nl

Leer elkaar kennen in Lissabon
Campagne Meets! heeft altijd als doel om onze band met andere AMIN-bureaus te versterken. Zodat wij in onze dagelijkse werkzaamheden makkelijker de internationale samenwerking opzoeken en onze klanten ook over de grens kunnen helpen. Maar deze reizen zorgen er ook voor dat we elkaar beter leren kennen. Onze nieuwe collega’s, (Hallo Laura, Glenn en Senta), raken binnen een paar dagen nóg sneller en beter vertrouwd met iedereen van Campagne, en dat komt de sfeer op de werkvloer alleen maar ten goede!

Wij kijken uit naar de volgende Campagne Meets! Heb je in de tussentijd vragen, of opmerkingen over dit stuk of een andere uitdaging voor ons? Neem contact op via: hello@campagne.nl

Campagne
Campagne is een Rotterdams communicatiebureau met inventieve denkers en tactische creatieven, wat betekent dat we schudden voor gebruik en de boel op zijn kop zetten voordat we beginnen. We willen alles van je weten en alles van je leren. Daarom stellen we vragen, veel vragen. Want zonder alle antwoorden kunnen we jou, je merk en je bedrijf niet verder helpen. Laat staan bevrijden van de waan van vandaag en de uitdagingen van morgen.