Expert
Campagne

Trends in trends: het draait om data! 

Heeft mijn collega Bart recent een niet te missen pleidooi gehouden over waarom  purpose marketing  helemaal hoort bij de onderneming en haar marketing van vandaag. Ik voeg er graag nog wat trends aan toe. Om te inspireren en eens na te denken over de marketing tools die iedereen op dit moment inzet.  

Er zijn een paar trends die we binnen de trends kunnen benoemen en hebben één ding gemeen: ze leveren data op. Data waarmee we doelgroepen nu en straks beter kunnen bedienen. En dat gaat niet alleen over het verkopen van je product of dienst. Maar ook om jouw verhaal, waarom jij doet wat je doet, op een juiste manier aan te bieden. Het meetbaar, zichtbaar maken van je behaalde resultaten en het continu bijsturen daarvan is de kern van deze activiteit. 

Er is een handvol trends in trends, met kant-en-klare tools die zo voor het grijpen liggen, maar waar toch niet iedereen bij aanvang van een campagne of de lancering van een merk aan denkt. Een gemiste kans! Komen ze: 

Podcasts 

Radio, wat is dat? Dat is dat apparaat waar geen pauzeknop op zit en waar je op afroep naar kunt luisteren. Juist, dat kan beter. Voilá, welkom in de wereld van de podcast. Een podcast kan je helemaal laten aansluiten bij de wensen en behoefte van jouw doelgroep. Check de Vallen en Opstaan podcast eens. Een podcast ‘voor en door ondernemers’ van Vincent Reinders (22 Tracks) in samenwerking met KPN.  

Augmented  Reality    

Vooral jongeren brengen vele uren per dag met hun smartphone vastgeklonken in hun hand de dag door. En de avond. Of nacht. Tot zo ver niets nieuws, Wat wel bijna oneindig lijkt te groeien is Augmented Reality. Een techniek waarbij jongeren, met hun smartphone in de hand, extra virtuele lagen over hun omgeving of situatie plaatsen. Met de app Ikea Place kan je die nieuwe bank alvast in je woonkamer laten staan en op Insta kan je alle verschillende haarkleuren uitproberen en delen natuurlijk! Maar er kan meer: solliciteren, aanmelden voor een opleiding, of een challenge uitvoeren. 

Shorts  

Nee, geen bedrijfsvideo, ook geen reclame over je bedrijf, product of dienst. Maar wel een video met een goed en toegankelijk verhaal over jóuw verhaal. Je mag zelfs denken aan een ultra short video: een short video is het nieuwe prime time! 

TikTok 

Het kanaal waar allang niet meer alleen dansende kinderen op te zien zijn. Het is het snelst groeiende gebruikte social medium in de leeftijd van  21-39 jaar. Zet dus een andere (kleur) bril op als je denkt dat TikTok geen kanaal is voor jouw doelgroep. Check de #inmydenim campagne van Guess bijvoorbeeld, simpel maar doeltreffend. Zit je toch op TikTok? De kanalen van Chipotle (less Tok, more guac) en de NBA zijn het bekijken waard.  

Stories  

Google, LinkedIn, Twitter (Fleets), PinsSpotify doen het nu ook en natuurlijk kenden we die van Facebook en Instagram al even: stories, maar dan wel met échte en authentieke content. Ze zijn niet meer weg te denken in ons communicatielandschap en worden steeds belangrijker. 

 

Data, dat is waar het om draait. Maar het vergaren van data, de interpretatie daarvan en het bijsturen tijdens de zichtbaarheid begint altijd met Het Idee. Het gaat om Het Idee dat mensen aan het denken zet, laat handelen, tot actie laat overgaan, over je praat of je berichten deelt. Dát, precies dat, is de kern van het werk van een communicatiebureau.    

Natuurlijk kan over iedere trend of tool nog veel meer gezegd worden. Maar, dat kost meer leestijd. En we weten, lezen doen we niet meer zoveel en zo graag (Lubach nog gezien, met ‘Begrijpend lezen in de doelgroep tot 15 jaar’)? 

Wil je meer weten over deze case of heb je zelf een project waarover je wilt praten?

Wil je meer weten?

Hebben we je aandacht?

Duik in onze dm of vul onderstaand formulier in.
Wij horen graag van je!