ING BusinessBoost Live – de belangrijkste take-aways

Geschreven door: Marouane Bakour - 6 minuten leestijd

Vorige week woensdag 4 maart was ik aanwezig bij het evenement ING BusinessBoost Live in Ahoy. Dit is het grootste ondernemersevenement van Nederland. De show werd gehost door Pieter Zwart, CEO van Coolblue, en de avond werd gevuld door inspirerende verhalen van verschillende Nederlandse multinationals over hun weg naar groei. Hieronder deel ik mijn belangrijkste take-aways!

 

Blijf alles positief inzien en ga het gewoon lekker proberen

Raymond Cloosterman, CEO van Rituals, begon zijn bedrijf in een kelder aan de Kalverstraat. Na 7 maanden opende hij zijn eerste winkel, zonder het maken van reclame of de focus op een bepaalde doelgroep.

Vlak voor de opening van zijn eerste winkel waren ze nog druk bezig met de voorbereidingen. Op een gegeven moment vraagt hij aan zijn vrouw of ze wel wisselgeld hebben. Waarop zijn vrouw antwoord: “Wisselgeld?” Raymond: “Ja, voor de klanten”. Snel naar de bank dus. Dat gehaast bleek voor niks, want er kwam die eerste dag namelijk niemand de winkel binnen. Uit medelijden kocht Raymond’s dochter een product. De eerste 8 jaar gingen moeizaam. Alle inkomsten die werden gegenereerd investeerde hij in het bedrijf. Na 5 jaar werd dan eindelijk winst gemaakt. Hiermee heeft Raymond zijn tweede winkel kunnen openen. Rituals is momenteel uitgegroeid tot een groot bedrijf met meer dan 730 winkels verspreid over 29 landen. De boodschap die hij deze avond meegaf is dat je ondanks alle tegenslagen moet blijven geloven in jouw idee. Laat je fantasie het werk doen, blijf alles positief inzien en ga het gewoon lekker proberen.

“In 2000 kochten we twee nieuwe computers. Wij waren de enige die ze hadden maar dat duurde maar 1 nacht, voor we het wisten werden onze deuren ingetrapt en de computers meegenomen. Daar ging onze omnichannel”, aldus Raymond Cloosterman.

The main thing is to keep the main thing the main thing

Ook Verne Harnish, CEO van Gazelles en expert op het gebied van strategische groei, was van de partij. Hij gaf een presentatie over hoe je de groei van een start-up kunt stimuleren. Discipline en focus zijn daarbij essentieel. Het begint met het stellen van (gezamenlijke) prioriteiten. Dit zorgt voor structuur binnen een onderneming. Iedereen gaat hierdoor dezelfde richting op, wat zorgt voor betrokkenheid en loyaliteit. Ook informatie is onmisbaar binnen een onderneming. (Strategische) beslissingen maak je op basis van feiten en niet met een onderbuikgevoel. Door deze informatie te achterhalen, krijg je duidelijkheid en een vooruitziende blik om belangrijke beslissingen te nemen, van strategie tot uitvoering. Denk aan informatie over concurrenten en het imago bij de doelgroep. Daarnaast bloeit een onderneming bij ritme, orde en regelmaat. Regelmatig terugkerende onderdelen in een werkschema zorgen ervoor dat iedereen rekening houdt met de gestelde prioriteiten. Dit zorgt er ook voor dat je processen kunt optimaliseren.

Door deze drie disciplines als waarden vast te stellen waar iedereen in het bedrijf naar leeft, krijg je de eerste ingrediënten die je nodig hebt om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Om uit te blinken, moet je de juiste beslissingen nemen voor elke discipline. James C. Collins, een Amerikaanse onderzoeker, noemde deze disciplines ook wel disciplined people, disciplined thought en disciplined action. Om te kunnen groeien met meer efficiëntie en vrijheid moet je 4 strategische beslissingen maken rondom mensen, strategie, uitvoering en cash.

Tijdens deze masterclass kwam ook een activatie van Domina’s Pizza voorbij waarin ze pizza’s gingen bezorgen met een drone. Een voorbeeld van een unieke beslissing rondom de uitvoering. Bekijk hier hun casevideo. Daarnaast vertelde Verne dat iedereen een coach nodig heeft. Niemand heeft ooit een doel bereikt zonder trainer. We kunnen niet leven met mensen die je geen feedback geven. Vermijd de mensen waarmee het moeilijk is om mee te werken.

“The main thing is to keep the main thing the main thing”, aldus Verne Harnish.

Als je mensen bijzonder maakt, dan doen ze iets voor je terug

En toen was het de beurt aan cabaretier Peter Heerschop. Ik heb hem persoonlijk voor het eerst ontmoet in Sao Paulo, Brazilië. Samen met mijn grote vriend Soufiane Touzani bezocht ik de wedstrijd Nederland – Chili tijdens het WK in 2014. Ook Peter bezocht deze wedstrijd samen met zijn collega’s Raoul Heertje en Viggo Waas. We verbleven in het Grand Hyatt Hotel waar we gezellig met elkaar in gesprek gingen.

Peter entertainde ons tijdens BusinessBoost Live met een mooi verhaal, gecombineerd met met humor en inspiratie. Hij legde telkens de link met het ondernemerschap. Het verhaal ging vooral over zijn leerlingen. Hij vertelde dat hij een band met ze kreeg nadat hij interesse in hen toonde op persoonlijk vlak. Op een dag was Peter’s fiets gejat waardoor hij met de bus naar zijn werk moest. Buiten adem vertelde hij de klas dat zijn fiets was gejat en daardoor iets later was. Na de pauze kwamen zijn leerlingen met een gloednieuwe fiets voor hem. Wat bleek; de fiets was gejat van de rector. Een stukje ondernemerschap. Ze konden zo een nieuw bedrijfje opzetten. ‘benjijjefietskwijtwijregelenhetvoorje.nl’ ;-)!

Peter merkte dat hij vanwege zijn interesse zijn leerlingen kon inspireren. Op een gegeven moment dacht hij, “als ik mensen kan inspireren dan ga ik dat toch doen als ondernemer.” Hij werd cabaretier en verdiende de eerste 10 jaar niets. Hij deed het om anderen beter te maken, de wereld beter te maken en om met elkaar iets moois te maken. En dat is wat hij ons deze avond meegaf.

“Wees bereid om belachelijk veel uren te maken, heb oog voor detail en wees empathisch. Als je mensen bijzonder maakt, dan doen ze iets voor je terug”, aldus Peter Heerschop.

Probeer duidelijk en helder te communiceren

Het volgende gesprek sprak mij persoonlijk heel erg aan. Ronald Koeman, coach van het Nederlands voetbalelftal, ging samen met Humberto Tan in gesprek over de gelijkenissen tussen sport en ondernemerschap. Leidinggeven aan een team heeft veel overlap met het ondernemerschap. Als leidinggevende wil Koeman ervoor zorgen dat de spelers niks hebben om over te klagen. Hij probeert duidelijk en helder te communiceren zodat de spelers plezier hebben en hun ding kunnen doen. Zodra het aan instelling ligt, handelt Koeman uit emotie. Zodra het niet goed gaat is volgens hem het aanspreken van individuen van wezenlijk belang. Daarbij moet je goed weten op welke manier, bij wie wel of niet en in welke omgeving of situatie je dat doet.

Koeman en Tan vertelden daarna de volgende anekdote: Ze waren samen aan het eten na een verloren wedstrijd van Koeman bij zijn toenmalige club Everton. Tijdens het diner ontving Humberto Tan een berichtje dat Koeman de volgende dag zou worden ontslagen. Koeman wist nog van niets en bleef rustig, wat Humberto erg knap vond. Koeman zei: “Ik hoor het morgen wel.” De dag erna werd hij inderdaad ontslagen. Natuurlijk is het niet leuk om een tegenslag mee te maken, maar je moet de knop omzetten. Te lang treuren levert niets op. En dat geldt ook voor mij op school, sport of werk. Een les waar we allemaal wat aan hebben.

Humberto: “Wat zou jij als trainer Ronald met de kennis van nu zeggen tegen Ronald als speler?” Koeman: “Ga zo door.” Haha!

Ik denk dat we dit blog hier mooi mee kunnen afsluiten.