Helsinki: Hotspots en HubSpot

Geschreven door: John Baas - 4 minuten leestijd

Elk jaar gaan we er met het hele bedrijf een weekend op uit. Lekker met zijn allen op pad. Voor de fun, en niet onbelangrijk, om kennis uit te wisselen. Dat betekent bij Campagne dat je een trolley of weekendtas in mag pakken. Want die kennis èn die fun delen we met de bureaus uit ons internationale netwerk van onafhankelijke marketing agencies, AMIN. Dit jaar gingen we op visite in Finland, bij het bureau dat is gevestigd in Helsinki.

Campagne meets Avidly
Vrijdagochtend, we vertrekken vroeg. Heel… erg… vroeg. Zodat we rond een uur of tien binnen stappen bij onze Finse collega’s van Avidly (voorheen The Zeeland Family).

Avidly is een inbound marketing agency met 200+ marketing communicatie professionals. En zij hebben veel te delen, blijkt direct na onze aankomst. Niet alleen zijn zij twee weken ervoor verhuisd naar een groter, spiksplinternieuw kantoor (AWESOME!). Ook de presentaties inspireren en geven energie. Door hun organisatiestructuren en creatieve workflow kijken we kritisch naar onze eigen organisatie. Ook geven ze hun toekomstvisie over de transformatie van producten naar diensten. En mogelijkheden om marketing automation nog effectiever in te zetten. 

Natuurlijk was er ook tijd voor een potje pöytäjalkapallo (tafelvoetbal). Vraag me niet hoe je dit uitspreekt maar je blijft wel lekker scherp.

De wereld wordt ontastbaar
Na de kick-off van de dag, door de Executive Vice President van het bureau, nemen we tijdens de eerste presentatie met zijn allen een kijkje in de toekomst. Hier maakt de tastbare wereld, waarin producten overheersen, plaats voor een ontastbare wereld: diensten zijn steeds belangrijker. Super interessant en lekker zweverig dus ideaal voor de creatieven onder ons.

Maak van je merk een hotspot met Hubspot
Na een tweede potje pöytäjalkapallo volgt de presentatie over HubSpot, die ons direct met beide benen op de grond zet. HubSpot is, naast SalesForce en Microsoft Dynamics, één van de grootste marketing automation-platforms van het moment. Wat het precies doet? Je kunt het het beste omschrijven als een grote verzamelbak, of ecosysteem, voor alle CRM en marketing gerelateerde data die in een organisatie aanwezig is. Over het algemeen is die data vanuit verschillende applicaties te benaderen voor marketingdoeleinden en analyses. Een gemiddeld bureau gebruikt zo’n 18 applicaties, wat het samenvoegen van alle data voor de uitrol van een bredere marketingstrategie, of analyse, bijzonder ingewikkeld maakt. In comes: HubSpot!

Het platform integreert en consolideert alle data die je via de eigen applicaties en kanalen (CRM, CMS, marketing) verzamelt. Dat maakt het geheel overzichtelijker omdat met minder programma’s wordt gewerkt. En de data wordt nog waardevoller omdat alles aan elkaar is gekoppeld. Alle online communicatieactiviteiten worden hierdoor gerichter afgestemd op de customer journey en de fase waarin de lead zich bevindt (awareness, consideration, decision).

Met deze tool wordt alles wat met online marketing te maken heeft een wetenschap op zich.  En het mooie van wetenschap: het is meetbaar is. Mijn Finse collega, zelf certified trainer voor HubSpot, heeft van mij in ieder geval een believer gemaakt. Wil je meer weten? Neem gewoon even contact met ons op.

Toeristische tips
Dit waren twee bijzonder waardevolle en inspirerende presentaties. En de dag was om voor we er erg in hadden. Voor ons begon toen deel twee van het programma: City trippin’!

Zaterdag en zondag staan in het teken van lekker eten, lekker drinken, clubbin’ en cultuur. En dat kan héél goed in Helsinki. Wat een heerlijke vibe heeft deze stad! Mocht je plannen hebben om binnenkort naar Finland te gaan dan moet je echt een paar dingen doen:

Check de tentoonstelling van het teamLab art collective in Amos Rex (tot 6-1-2019!). Een fantastisch mooi voorbeeld van art in the digital age!

Maak een bike ride door de stad. Klinkt misschien wat cheesy voor een Hollander, maar het is een leuke manier om de stad te ontdekken. En het is lekker fris na een nacht stappen!

Al met al was het weer een topweekend. En we hebben er inmiddels al een paar gehad. Bournemouth, Valencia, Herentals, Vicenza… Iedereen komt tot nu toe altijd geïnspireerd en met heel veel energie weer terug. Daar doen we het voor!