Expert
Campagne

Embrace the new

Ik ben bang dat ik ontdek dat de beschaving die ik ken een kaartenhuis is. Dat alles wordt uitgewist. Maar ik ben ook bang voor het tegenovergestelde: dat als de angst straks weg is, alles bij het oude is gebleven. – Paolo Giordana

Het is de morele plicht van elke ondernemer om altijd vooruit te kijken. Een open deur die ik graag aanvul met het belang om héél goed te weten wie je bent, dat te bewijzen en daarnaar te leven. Own it. Prove it. Live it. is onze methodiek die we gebruiken om de essentie van een merk scherp te houden. Continu het spel spelen, dondersgoed weten waar jouw krachten liggen en het daarbij niet erg vinden om je zwaktes te omarmen en uit te dagen.

Dat blijkt in de praktijk een stuk lastiger. Veel merken ontstaan (vaak onbewust) vanuit een passie. Uit de persoonlijke overtuiging van de ondernemer dat hij een product levert dat ertoe doet. Dat hij waarde toevoegt. Maar deze overtuiging vervaagt na verloop van tijd. De waan van de dag, de focus op winst en groei vergroot de afstand van het authentieke merk-dna en de focus op morgen.

Het 'nieuwe normaal'

Zeker nu mensen, merken en organisaties moeten overleven in het ‘nieuwe normaal’. Een normaal dat nog niet gedefinieerd is en verschillende kanten uit kan gaan. Kiezen we voor veiligheid boven vrijheid of andersom? En sluit de economie of gooien we hem open? Het is interessant om te zien waar mensen voorrang aan geven en wat ze juist besluiten los te laten.

Tijdens de lockdown werden behoeften als verbinding, solidariteit, empathie, bezinning en klein geluk opnieuw belangrijk. Pijlers waar we met kunst en vliegwerk met z’n allen antwoord op proberen te geven. Met aangepaste proposities en strategieën. De komende tijd zien we weer een verschuiving van de oerbehoeftes. Zekerheid, controle, veiligheid en smart cocooning worden alsmaar belangrijkere drijfveren. Nu is het de kunst om hier op in te spelen, maar áltijd vanuit de kracht van het merk. Dicht bij jezelf blijven is het tovermiddel. Het merk-dna, mits goed geborgd, blijft altijd overeind. Dat is de stevige basis die je de vrijheid geeft om in te spelen op veranderingen. Ook wanneer er opnieuw een lockdown zou plaatsvinden. Ook als de gewoontes van de consument en het bedrijfsleven blijvend veranderen.

Je als merk vrijmaken om te kunnen zijn wie je écht bent

Vergelijk het met het noodgedwongen opnieuw moeten beginnen van een spel, nadat een speler het spelbord omvergegooid heeft omdat hij niet tegen zijn verlies kan. Met dezelfde spelers en risico’s, maar met nieuwe kansen en uitdagingen. De ‘nieuwe mens’ heeft behoefte aan zekerheid, veiligheid en reasonable business en dat gaat verder dan de alom geprezen ‘relevantie van een merk’ en het statische why/how/what van Sinek. Het gaat om het voelen van de oprechte overtuiging, het delen van de bewijsvoering en je als merk vrijmaken om te kunnen zijn wie je écht bent. Dan wordt het spel weer leuk en komt de passie weer los. Het spel waarvan je lichtjes in je ogen kreeg toen je er ooit mee begon, weet je nog?

Liberating brands

Die vrijheid en kracht teruggeven aan merken en organisaties, daar krijg ik lichtjes van in mijn ogen. Niet voor niets is onze pay-off en mijn persoonlijk mantra ‘Liberating brands’. Wij zijn ervan overtuigd dat ook jouw merk nu en na de coronaperiode een plek heeft in de ‘nieuwe wereld’. Met meer lol, meer energie en meer ruimte om je aan te passen aan de volgende disruption. De kaarten liggen op tafel, wie het hoogste gooit mag beginnen.

Wil je meer weten over deze case of heb je zelf een project waarover je wilt praten?

Wil je meer weten?

Hebben we je aandacht?

Duik in onze dm of vul onderstaand formulier in.
Wij horen graag van je!