Effectief deelnemen aan een beurs: geef het uit handen!

Geschreven door: Ashley Hofmann - 3 minuten leestijd

Je marketingbudget wil je effectief en efficiënt gebruiken, je kan het tenslotte maar één keer uitgeven. Waardevolle leads genereer je het snelst via persoonlijk en direct contact, maar ‘even’ 45.000 deuren langs is geen optie. Gelukkig hoeft dat ook niet, presenteer je bedrijf gewoon op een vakbeurs!

Zo hebben wij meer dan 26.000 professionals, uit 120 verschillende landen, kennis laten maken met de expertise van IMCD op de European Coatings Show. Kon onze klant Svensson zich, voor meer dan 10.000 professionals, presenteren als thought leader op de Greentech beurs. En op CPhI in Madrid konden de meer dan 45.000 bezoekers gelijk een persoonlijk gesprek aangaan met de experts van IMCD.

Beurzen als communicatiemiddel
Een beurs is meer dan ‘een tentoonstelling van goederen’, zoals de Van Dale het omschrijft. Een beurs is een middel om je doelgroep jouw verhaal te vertellen. Bijvoorbeeld over hoe jouw bedrijf duurzaam opereert (sustainability) of hoe jouw medewerkers je bedrijf maken (employer branding). Het is een perfect moment waar je (potentiële) relaties voor uitnodigt. Het is daarom belangrijk precies te weten waarom je op een beurs staat.

Onderzoek van de Validators, in samenwerking met Sanoma, laat zien dat beurzen, en evenementen in het algemeen, zorgen voor een blijvende herinnering. Ze versterken je merk. De directe interactie die je hebt met je doelgroep en de talloze mogelijkheden om je bedrijf creatief te presenteren, maken beurzen een belangrijk communicatiemiddel in de marketingmix.

Bij Campagne helpen wij klanten sinds 2011 met hun beursdeelname. Van het eerste standconcept tot de oplevering op de beursvloer. We denken verder dan alleen de stand en zorgen ervoor dat het totale plaatje klopt. We zetten verschillende communicatiemiddelen in om de boodschap te versterken en de beleving compleet te maken. Benieuwd hoe wij te werk gaan? Neem een kijkje in onze keuken!

[Artikel gaat verder onder deze afbeelding]

Van concept tot oplevering
We starten elk project met een gezamenlijke kick-off om te zien wat de doelstellingen zijn. Wat is het doel van de beursdeelname? Wat is het gewenste resultaat? Welke boodschap moet de stand overbrengen? Welk verhaal gaan we vertellen? Is dit nog niet helemaal duidelijk? Dan doen we een stapje terug om dit goed in kaart te brengen aan de hand van insights.

Voor we beginnen met het ontwerp, is het belangrijk om te weten welke elementen gewenst zijn. Denk hierbij aan welk meubilair, wel of geen meeting rooms, wat voor eyecatchers, TV schermen, etc. En niet geheel onbelangrijk, wat is het budget?

Wanneer het standontwerp definitief is wordt het artwork, zoals de banners, posters en video content verder uitgewerkt. Tegelijkertijd inventariseren we wat er verder nodig is aan bijvoorbeeld merchandise, badges, gadgets, catering, hostesses etc. De beursdeelname helemaal compleet maken? Een online campagne kan heel geschikt zijn om ‘buzz’ te creëren rondom de deelname. Zo weten (potentiële) klanten je nog sneller te vinden. Last but not least zorgen we natuurlijk, samen met de standbouwer, voor een perfecte oplevering van de stand.

Motiveer, activeer, GO!
Je hoeft nu je collega’s alleen nog te motiveren om vol enthousiasme de stand te bemannen. Zorg voor een duidelijk takenpakket en een goede briefing. Oh, en vergeet ook de borrels, diners en andere activiteiten niet die buiten de beurs plaatsvinden.

Nieuwsgierig geworden wat Campagne voor jou kan betekenen? Kom langs, de koffie staat klaar! Dan bekijken we samen hoe we jouw beursdeelname zo effectief en succesvol mogelijk kunnen maken!