TED-waardig presenteren

Brandstof afternoon edition: TED-waardig presenteren

Geschreven door: Inger van Dijk - 6 minuten leestijd

Zonder brandstof geen ontbranding. Zonder brandstof geen vuur in je strategie of concepten. Geen vuur, geen passie in je merk. Om te zorgen voor genoeg brandstof, bij klanten en medewerkers, zijn we bij Campagne gestart met het organiseren van kennissessies. Brandstof: fuel up your brand’s energy.

Brandstof is het kennisevent voor mensen met een constante honger naar kennis en inspiratie op het gebied van marketing en communicatie. Sessies over onderwerpen waar professionals van wakker liggen. Gegeven door de beste trainers, experts en trendwatchers van dit moment.

We combineren de sessies met een ontbijtje, lunch of borrel (afhankelijk van het tijdstip). Zo zorgen we voor brandstof voor lijf en geest! Tijdens de derde sessie legde trainster Alexandra Smith ons uit hoe je zelf TED-waardig kan presenteren. Als verhaalcoach begeleidde ze diverse TEDx-sprekers, award winnende auteurs en tientallen bedrijven met hun verhalen. Eind 2015 gaf ze een TEDx-talk over de kracht van het delen van persoonlijke verhalen. Voorafgaand aan deze sessie zat ik om de tafel met Alexandra voor een kort interview om haar zo al paar goede tips te ontfutselen.

Zoek de verbinding op

“Mijn ouders vertelden vroeger eigenlijk helemaal geen verhalen over hun jeugd. Dat was toen nou eenmaal zo, maar hierdoor had ik nooit echt een compleet plaatje van wie mijn ouders precies waren. Pas jaren later, toen ik ergens las dat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het voor kinderen lastig is zich met hun ouders te verbinden als zij geen verhalen delen over hun eigen jeugd, besefte ik pas wat voor impact dit heeft gehad. Het kwartje viel: verhalen verbinden.”

En zo geldt dat ook voor TED-waardig presenteren, volgens Alexandra. TED-waardig presenteren heeft alles te maken met het vertellen van een verhaal. Wanneer je als bedrijf verhalen wilt delen met je doelgroep, is het heel belangrijk dat je dat op een manier doet dat de doelgroep zich in dat verhaal kan herkennen. “Hierdoor breng je de verbinding tussen brand en mens tot stand. Je merkt vaak dat als een persoon weinig afweet van een bedrijf, of van de persoon die het verhaal vertelt, dat er een soort van wantrouwen ontstaat. En dat is zonde, want vaak is die helemaal niet terecht. Gebruik de waarden vanuit je bedrijf die overeenkomen met de waarden van je doelgroep. Door dit te doen zal de doelgroep zich automatisch herkennen in jouw verhaal.” 

Durf je kwetsbaar op te stellen

Persoonlijke verhalen verbinden, maar voor een publiek is het niet interessant om alleen maar te horen over jouw succes. Zorg ervoor dat je het verhaal op een overstijgende manier brengt en durf je zo nu en dan kwetsbaar op te stellen. “Ik weet zeker dat er in de zakelijke context heel veel mensen zijn die hun kwetsbaarheid niet durven te laten zien, maar je kunt daarmee spelen. Je hoeft ook niet tot in den treure hele verschrikkelijke dingen met elkaar te delen, je kunt kiezen wat je deelt, en durf dat gewoon eens te delen.” Alexandra legt uit dat je vaak ziet dat wanneer mensen bang zijn om bepaalde zaken te delen, dat het juist deze zaken zijn waardoor het publiek zich verbonden voelt. “Het publiek kan zich vaak niet identificeren met een succesverhaal of succesfiguur, maar wel met tegenslagen en hoe je die overwint. Als je dat deelt, stel je je automatisch wat kwetsbaarder op.”

Ook vanuit een bedrijf gezien kan het geen kwaad om deze techniek eens toe te passen. “Veel bedrijven willen zichzelf natuurlijk verkopen en bewijzen, maar soms kan het veel interessanter zijn om eerlijk te zijn en bewust te vertellen waar het bedrijf niet goed in is, waar nog aan gewerkt wordt, of waarom je ervoor hebt gekozen je in het ene te specialiseren en niet in het andere. Komt dat niet een stuk eerlijker over?”

Voorbereiding

Veel mensen weten heus wel hoe ze een goede presentatie moeten geven. Een originele binnenkomer, een boeiend verhaal, een lange spanningsboog en een verrassend einde. Maar hoe kan het dan soms toch zo mis gaan? Alexandra wijt het aan de voorbereiding. “Zorg dat je je thuis voelt in de context waarover je een presentatie moet geven. Ook al is het je eigen vakgebied, het kan soms heel lastig zijn een verhaal je eigen te maken. Gebruik dan persoonlijke anekdotes of relevante voorbeelden. Dat helpt al enorm om er je eigen draai aan te geven en er zo ook meer plezier in te hebben. Enthousiasme verslaat alles dus wanneer je daar in je voorbereiding al naar op zoek gaat, sta je al 1-0 voor. ”

Zenuwen de baas zijn

Daarnaast legt Alexandra uit dat veel mensen helemaal niet gewend zijn om vaak voor grote groepen mensen te spreken. “Voor veel mensen is het geen wekelijkse kost, dus het is ook niet gek als iemand overmand wordt door zenuwen. Maar als je weet dat zenuwen je helpen om meer geconcentreerd en gefocust te zijn, dan is het al minder eng.” Alexandra legt uit dat als je onder stress staat, je in een soort vernauwde focus terechtkomt. Dat kan soms onprettig voelen maar zolang de focus niet te nauw wordt, klap je ook niet dicht en ben je zelf toegankelijk op plekken waar je normaal gesproken niet bij kan. “Soms als ik voor een groep sta, weet ik meer dan wanneer ik gewoon op de bank zit, voor een groep gooi ik het er dan zo uit.” Worden je zenuwen echt te erg? Dan heb je twee opties. Zonder je voor de presentatie even af en probeer je ademhaling weer rustig te krijgen óf doe juist het tegenoverstelde en beweeg de zenuwen je lichaam uit. Daarnaast geeft Alexandra als tip om je te focussen op je eerste zin. “Als die er goed uit is, ben je lekker begonnen, en het voelt heel lekker om goed te beginnen!”

De grootste tip voor TED-waardig presenteren

Voel je thuis in je eigen verhaal en wees je bewust van welke elementen in jouw verhaal een goede verbinding maken met je publiek. “Stel jezelf de vraag: welke waarden vinden alle mensen in deze zaal belangrijk en hoe is dat te verwerken? Als je dat bewust doet dan gaat het eigenlijk altijd goed.”

En nu?

Dit blog is een samenvatting van onze derde brandstofsessie waarvan ik een aantal highlights heb gepakt. Wil je meer weten over de achterliggende gedachtes, theorieën of zit je met je handen in het haar over een presentatie die je moet geven? Stuur ons een e-mail, dan pakken we het samen op!