Brandstof lunch edition: Storytelling

Geschreven door: John Baas - 5 minuten leestijd

Brandstof is het kennisevent voor mensen met een constante honger naar kennis en inspiratie op het gebied van marketing en communicatie. Sessies over onderwerpen waar professionals van wakker liggen. Gegeven door de beste trainers, experts en trendwatchers van dit moment.

Zo we de eerste Brandstofsessie zijn begonnen met een ontbijtje, deze editie van Brandstof is het een lunch waarmee we de eerste honger stillen. Ik schuif deze tweede sessie ook aan om wat graantjes mee te pikken en nog meer te weten te komen over de kracht en de waarde die storytelling merken kan bieden.

De spreker van deze Brandstofsessie

Gellan Watt: heeft als Global Brand Strategist, Growth Hacker en Creative Director de afgelopen decennia jaren zijn sporen verdient en laat deze nog steeds na. Als oprichter van een vooraanstaand award winning UK agency en Managing Director / Group CCO van één van de meest succesvolle Marketing Communications Groups in Engeland. Een altijd inspirerende en enthousiaste spreker! Een echte ad-man. Doet niet aan spelling check en is dyslectisch (no pun intended).

“The best stories are told by customers, not companies. They don’t want to be told, they want to tell.”

Verhalen vertellen

Verhalen worden al vertelt zolang er mensen zijn. Niet op de manier waarop we dat nu doen, maar zo’n 40.000 jaar geleden in zijn meest pure vorm met de eerste rotstekeningen. Verhalen zijn er dus altijd geweest, maar worden door de tijd heen voor steeds meer verschillende doeleinden gebruikt. Om geschiedenis door te geven in de vorm van overleveringen of om moralen te leren door sprookjes voor te lezen. Maar ook om te inspireren voor een keuze tussen verschillende religies en om te overtuigen tijdens een politiek debat. De vorm waarin de verhalen verteld worden zegt iets over het doel en de manier waarop en door wie het verteld wordt is bepalend voor de geloofwaardigheid.

Onderscheidend vermogen

We leven in een samenleving van overvloed, met een overdaad aan soortgelijke organisaties, die dezelfde mensen in dienst hebben, met een soortgelijke achtergrond, met dezelfde ideeën, die overeenkomende producten maken, voor een vergelijkbare prijs en kwaliteit. Daarbij komt dat we in een economie leven waarin tijd schaars is en het aanbod groot. Dan word je als merk makkelijk genegeerd. Zaak dus dat je op het juiste niveau contact maakt met je klanten. En dat begint met een goed verhaal. Een klassiek voorbeeld is natuurlijk Apple voor hun eerste iPod release. Ja, er waren mp3-spelers, maar Steve Jobs was de eerste die niet het product verkocht, maar de reden waarom. Het verhaal.

“Marketing is no longer about the stuff you make, but about the stories you tell.”

Een meer recent voorbeeld is dat van Nike (video Dream Crazy https://youtu.be/ Fq2CvmgoO7I). Zij vertelde twee verhalen. Van het merk en van het publiek. Hiermee namen zij een groot risico, maar in the end schoten de verkoopcijfers wel omhoog. Natuurlijk zijn er dan afvallers, maar dan kun je als (groot)merk de conclussie trekken dat zij toch al niet bij je pasten. Dit blijkt ook uit een onderzoek waarin staat dat 79% van de consumenten geneigd is meer van een merk te kopen dat hen als doelgroep wil. Omdat het merk voor hetzelfde staat en ze begrijpt.

Brand to human

Eigenlijk is er geen B2B of B2C. Alleen Brand-to-human. We zijn allemaal menselijk en dat is belangrijk om mee te nemen voor je begint met het schrijven van een narrative of brand story. Je moet rekening houden met primaire, onbewuste oerreacties zoals gevoelens als honger, boosheid en aantrekkelijkheid. Daarnaast zijn we empathisch geprogrammeerd wat betekent dat we van nature al deze emoties spiegelen. Iedereen heeft een ‘empathy story’ of karakter. Een verhaal of persoon waarmee je je makkelijk identificeert omdat het verhaal ook jouw verhaal is. Deze emoties zie je dan ook vaak terugkomen in de verhaalstructuur van commercials en films.

“B2C brands tell our stories, become our friends, live out our aspirations and fulfil our dreams.”

Uiteindelijk vertellen we allemaal een verhaal via de producten die we kopen. De kleding die je draagt vertelt een verhaal, de telefoon die je gebruikt vertelt een verhaal, de auto, de laptop, etc. Klanten met een hoge merkverbinding kopen vaker en zijn daardoor eerder geneigd om een merk voor anderen te promoten.

Conclusie

Brandstof II was een inspirerend verhaal van een true storyteller. Ondersteund met heel veel infographics, modellen en videovoorbeelden die ik hier nu niet ga laten zien. Die laat ik je met alle plezier in een direct gesprek zien maar het is belangrijk dat je voor het uitgebreide verhaal de juiste context en toelichting te horen krijgt. Uiteindelijk zijn we in 2019 allemaal co-acteurs spelend in één groot communicatiespektakel. Waarin iedereen in direct contact staat met de rest van de wereld. En mensen op verschillende manieren meningen en ervaringen kunnen delen en merken dus steeds meer relevante en waardevolle verhalen moeten vertellen.

En nu?

Dit blog is een samenvatting van onze tweede brandstofsessie waarvan ik een aantal highlights heb gepakt. Wil je meer weten over de achterliggende gedachtes en theorieën of sta je op het punt een nieuw brand manifest te formuleren of een nieuwe brand film te produceren, maar ben je nog op zoek naar de juiste invalshoek om het verhaal te vertellen? Stuur ons een e-mail, pakken we het samen op.

Gellan’s nice read:

  • The seven basic plots of storytelling – Christopher Booker Web of influence – Nathalie Nahai