Brandstof breakfast edition: e-mailmarketing en marketing automation

Geschreven door: Juriaan van Berkel - 10 minuten leestijd

Zonder brandstof geen ontbranding. Zonder brandstof geen vuur in je strategie of concepten. Geen vuur, geen passie in je merk. Om te zorgen voor genoeg brandstof, bij klanten en medewerkers, zijn we bij Campagne gestart met het organiseren van kennissessies. Brandstof: fuel up your brand’s energy.

Brandstof is het kennisevent voor mensen met een constante honger naar kennis en inspiratie op het gebied van marketing en communicatie. Sessies over onderwerpen waar professionals van wakker liggen. Gegeven door de beste trainers, experts en trendwatchers van dit moment.

We combineren de sessie met een ontbijtje, lunch of diner (afhankelijk van het tijdstip). Zo zorgen we voor brandstof voor lijf en geest! Ik heb de eerste sessie gevolgd en aansluitend onze trainer Ruben Zantingh-Bozic geïnterviewd. Om zo nog meer te leren en je interessante inzichten te kunnen delen. Tijdens de training is er natuurlijk veel meer behandeld. Met deze longread probeer ik enkele vragen te beantwoorden en je een eerlijk beeld te geven wat voor mogelijkheden e-mailmarketing en marketing automation je kunnen bieden. Wil je weten wat het specifiek voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan gewoon contact met ons op!

De trainer van deze Brandstofsessie

Ruben Zantingh-Bozic startte in 2000 in de communicatiesector en is een online marketeer met e-mailmarketing als specialisatie. Hij heeft zijn ervaring opgedaan bij een internationale uitgeverij, een online bureau en een groot Nederlands energiebedrijf. Sinds 2014 werkt hij als zelfstandig marketingstrateeg. Daarnaast is hij een energieke en enthousiaste trainer.

Waarom e-mail jouw belangrijkste medium is

Voor een digitaal medium dat al sinds 1971 bestaat is e-mail diepgeworteld in onze samenleving. Iedereen met een internetaansluiting heeft een e-mailadres. De meeste mensen hebben er zelfs meerdere (@hotmail, @gmail, @campagne, etc.). Of zoals Ruben het tijdens de training verwoorden: “Meer dan 70% van de mensen gelooft dat e-mail over 10 jaar nog bestaat en ruim 90% van de mensen checkt zijn mail dagelijks, de meesten hiervan zelfs meerdere keren per dag. Het maakt e-mail een medium met een gigantisch bereik”.

Met welk doel kan je e-mail gebruiken?

E-mail kan door deze scope voor meerdere marketingdoelen worden ingezet. Voor de branding van je merk bijvoorbeeld. Voor de engagement, conversie en retentie van je doelgroep. En voor leadgeneratie. Het medium heeft door het mogelijke, directe bereik en de laagdrempeligheid een hoge return on investment. Zelfs een hogere ROI dan organic en paid search! Gebruik e-mail niet voor de beginfase van je marketing journey. Een boodschap gericht aan een brede doelgroep wordt vaak genegeerd. Hoe persoonlijker het contact hoe meer e-mail geschikt is als medium.

Met e-mail bepaal jij wat jouw doelgroep te zien krijgt

Als je jouw boodschap via Facebook of Google verspreidt heb je beperkte controle over wie jouw boodschap ziet, en wanneer deze te zien is. De regie valt onder Facebook of Google. Ruben: “Wanneer je e-mail goed inzet heb je zelf de regie in handen. Jij bepaalt, bijna tot op de minuut nauwkeurig, wie welk bericht op welk moment ontvangt en te zien krijgt. Het is daarmee echt jouw kanaal waarmee je persoonlijk, bewust en gericht bij je doelgroep binnen komt. Dat is trouwens precies de reden waarom sociale media e-mail gebruiken om je terug te lokken naar het platform”.

Wat voor content verstuur je per e-mail?

Jouw doelgroep ziet onwijs veel berichten voorbijkomen. Al die content wordt in een split second beoordeeld. Er wordt gelijk verwerkt wat relevant is, en wat niet. Of zoals Ruben zegt: “Vraag je altijd af wat je wilt versturen, waarom je het wilt versturen en wanneer je het wilt versturen. Zo vergroot je de kans dat jouw content als relevant wordt ervaren en niet verloren raakt in een oneindige en ongestructureerde inbox”.

Wat is goede content om te versturen?

Wat goede content daadwerkelijk is, is natuurlijk niet enkel- of eenvoudig te beantwoorden. Het gaat er in ieder geval om dat er een goede balans is tussen wat jij wilt vertellen, en wat je doelgroep wilt horen. Over het algemeen willen marketeers altijd iets vertellen over bepaalde content, nieuwe producten, gebruiksinformatie, of kortingen. De doelgroep wil voornamelijk worden geïnformeerd over kortingen, kortingen, kortingen, of gratis bezorging. Zorg er voor dat er in jouw bericht een goede balans is. Zorg dat je doelgroep ook hoort wat hij wilt horen.

Zelf deze balans is geen garantie voor succes. Je moet het juiste bericht, bij de juiste persoon, op het juiste moment, in het juiste format, met de juiste tone of voice bezorgen. De juiste content in de juiste context. Personalisatie, en automation kunnen hierbij helpen, maar daarover later meer.

Zorg er hoe dan ook voor dat jouw berichten makkelijk scanbaar zijn. Werk met een duidelijke afzender en onderwerp. Werk waar mogelijk met plaatjes in combinatie met een heldere kop, intro en call to action knop. Ben je benieuwd of jouw content effectief en in balans is? We kijken graag met je mee!

[Dit artikel gaat onder deze afbeelding door.]

Enkele trends omtrent e-mailmarketing

Personalisatie van je e-mail

Over de personalisatie van e-mail zei Ruben het volgende: “Gepersonaliseerde berichten worden steeds belangrijker. Je geeft de lezer daarmee het gevoel dat ze direct, en niet met duizenden tegelijkertijd, worden aangesproken. Het is daarnaast ook bewezen dat persoonlijke berichten je omzet verhogen!”

Dus ga zo snel mogelijk, van: hallo klant, naar: hallo {lees hier jouw voornaam}.

Gebruik daarnaast data die je van je klant hebt om gepersonaliseerde aanbiedingen te sturen. Als het goed is weet je bijvoorbeeld wat voor producten of diensten je klanten al hebben gekocht. Die data kan je ook verzamelen door bij het inschrijven voor een nieuwsbrief, of als jullie al een relatie hebben, om meer input en gegevens te vragen. Mogelijk nieuwe klanten kan je bepaalde giveaways geven, brochures of whitepapers bijvoorbeeld. Geef je prospect in ieder geval iets wat ze willen hebben. Deze manier van data vergaren heb je trouwens ook nodig om goed te starten met marketing automation maar daarover verder op in deze longread meer!

Simplificatie van je bericht

Een goede vormgeving is van groot belang. Een strak ontwerp maakt je e-mail scanbaar voor de doelgroep. Dit betekent niet automatisch dat je alleen beeld mag gebruiken, goed opgemaakte tekst werkt ook!

Een goede oefening om te kijken of je boodschap simpel en makkelijke te begrijpen is: stop je kernboodschap in één sms. Maximaal 160 karakters, zonder afkortingen. Heb je het gevoel dat jouw boodschap niet altijd over komt? Stuur ons een bericht, en we kijken graag met je mee!

Marketing automation binnen jouw strategie

Een grote trend binnen marketing (en e-mail marketing) zijn de ontwikkelingen op het gebied van marketing automation. Met marketing automation wordt het gebruik van software bedoeld die het mogelijk maken om op meerdere kanalen repetitieve taken en berichten te automatiseren. 

Wat is marketing automation?

Klinkt cool, maar wat heeft jouw bedrijf daaraan? Met de software achter marketing automation kan je automatisch berichten versturen, maar het helpt je ook met het analyseren van je doelgroep. Zeker voor inbound marketing creëert dit een legio aan mogelijkheden. Deze methodiek lijkt, in eerste instantie, erg op drip-marketing. Ruben: “Met een drip-marketingstrategie worden vooraf geschreven berichten naar klanten of prospects gestuurd. Hier wordt vaak e-mail voor gebruikt. Maar de timing van drip-berichten ligt van tevoren vast, en ook de specifieke berichten. Als een klant of prospect tijdens de campagne van gedrag veranderd wordt hier dus niet op ingespeeld. Met marketing automation strategieën wordt hier wel rekening mee gehouden”.

Marketing automation voor jouw inbound marketing

Marketing automation is vooral nuttig bij inbound marketing. Met deze pull-marketingstrategie probeer je via internet (nieuwsbrieven, whitepapers, longreads, proefversies) potentiële klanten aan te trekken. Marketing automation helpt je om op het juiste moment de juiste content aan de juiste doelgroep aan te bieden. Je maakt jouw content hiermee dus automatisch relevant aan de hand van het gedrag van je doelgroep.

Om goed in te kunnen spelen op het gedrag moet je de klantreis van tevoren goed analyseren en uitwerken. Hierbij helpt het om deze journey op te delen in verschillende fases. Ruben kwam in de training ook terug op het belang hiervan: “probeer elk contactmoment in te vullen met if this, then, or else that. Geef elke fase unieke doelen, triggers en berichtenuitwisselingen”.

[Dit artikel gaat onder deze afbeelding door.]

De verschillende fases binnen marketing automation?

Er zijn meerdere manieren om marketing automation in te zetten. Per product, dienst, of merk verschilt dit. Hieronder stippen we enkele grote lijnen aan. Wil je weten hoe dit voor jouw bedrijf vertaald kan worden, neem dan contact met ons op!

Fase 1: Acquisition

In deze fase van verwerving is het je doel om anonieme bezoekers van je website om te zetten in bekende contacten. Iemand komt anoniem op je site binnen. Je wilt deze persoon zo snel mogelijk beter leren kennen. Je kan in ruil voor nuttige informatie of content om contactgegevens vragen. Denk hierbij aan whitepapers die iemand kan downloaden, of door ‘free giveaways’ of gratis proefperiodes aan te bieden. De anonieme individu wordt hiermee, helemaal volgens de AVG-richtlijnen, een bekend contact of een lead.

Fase 2: Nurture

Wanneer de anonieme bezoeker een bekend contact is geworden maar nog geen klant, wil je het contact warm houden. Zorgen dat de prospect alle mogelijk informatie krijgt die hem of haar kan overhalen. Je kan natuurlijk automatisch een follow-up mail sturen na het downloaden van een whitepaper. Als iemand veel gebruik maakt van de gratis proefperiode stuur je andere content dan wanneer iemand er weinig gebruik van maakt.

Fase 3: Growth

Wanneer je een nieuwe klant verwelkomd stop je niet met je marketing. Blijf geautomatiseerde communicatie versturen met bijvoorbeeld onlinetrainingen, updates, productaankondigingen, nieuwsbrieven maar ook met upsell communicatie.

Hoe beschrijf je een doelgroep die je automatisch bereikt?

Tijdens het hele traject moet je er voor zorgen dat de communicatie aansluit op je prospect, klant en het getoonde gebruik. Om lijn in de communicatie te krijgen moet je voor jezelf helder onderbouwen wat voor klanten je hebt. Ruben adviseert daarom het volgende: “Dit kan je natuurlijk doen door verschillende persona’s uit te werken. Zorg er wel voor dat deze zijn gebaseerd op onderzoek. Zo bekijk je objectief wie je kopers zijn, wat ze willen bereiken, wat hun gedrag en doelen bepaald en hoe ze denken, beslissen en kopen.”

Om de berichten die je wilt versturen verder te personaliseren, en bij te laten dragen aan het omzetten van leads naar klanten, is het belangrijk om verder te gaan dan het uitwerken van een persona. Je wilt weten welke leads een match zijn. In welke fase van je marketing- of salesfunnel iemand zit. Dit doe je door je contact een score te geven en te definiëren als een marketing qualified lead (MQL) of een sales qualified lead (SQL). Moet iemand overgehaald worden of is een prospect klaar om te kopen? De data die je daarvoor nodig hebt verzamel je via chatbots, contactmomenten of engagement op je platform. Al deze acties koppel je aan een puntensysteem. Hiermee kan je definiëren of een lead een match is en wat voor content of actie voor hem of haar geschikt is. Dit is een uitgebreid proces wat tijd kost maar met een goed geautomatiseerd platform de effectiviteit van jouw inbound marketing aanzienlijk vergroot.

[Dit artikel gaat onder deze afbeelding door.]

En nu?

Deze longread is een samenvatting van onze eerste Brandstofsessie en een interview met de trainer Ruben Zantingh-Bozic. We hebben geprobeerd je de achterliggende gedachtes en theorieën van e-mailmarketing en marketing automation te vertellen. Wil je weten wat het voor jou of je bedrijf kan betekenen, stuur ons een e-mail! 😉