Privacy Statement Cookiebeleid |
Door: Juriaan van Berkel
Enkele weken geleden was het weer tijd voor onze Global AMIN meeting. AMIN Worldwide is het netwerk van creatieve en onafhankelijke communicatiebureau’s waar wij als Campagne lid van zijn. Het zorgt ervoor dat wij als Nederlands bureau overal ter wereld de expertise en partners hebben om onze klanten verder te brengen. Inmiddels is het stof enigszins neergedaald en hebben we kunnen nadenken over de belangrijkste learnings van de AMIN Worldwide Conference in Antwerpen. Maar vooral kunnen kijken wat challenge your reality in onze dagelijkse praktijk betekent en kan betekenen.
Intracto
Het event werd gehost door onze zuiderburen van Intracto. Een bureau wat sinds 2001 merken en organisaties helpt met de uitdagingen van morgen. Een toonaangevende groep met expertise op het gebied van strategie, design, technologie en marketing. Intracto daagde tijdens de conferentie de AMIN bureaus drie dagen uit met het thema: Challenge your reality.
Challenge your reality
De basis van deze thematiek komt voort uit het surrealisme. De kunststroming uit de 20ste eeuw waar ook twee bekende Belgische surrealisten, Margritte en Mesens, een onderdeel van waren: ce ne pas une pipe. Is wat je ziet wel echt wat je ziet? Laat je gevoelens spreken en durf je te uiten. Kijk anders naar je realiteit want zo groei je en kom je verder.
Door dingen anders te doen, of te benaderen, onderscheid je jezelf. Dit geeft je de ruimte om op een veel breder gebied te handelen en invloed te hebben. Dit betekent natuurlijk wel dat je eerder een risico loopt. Maar als buitenbeentje, rebel of herrieschopper moet je hier lak aan hebben. Niets is onmogelijk zolang je jouw realiteit maar onder de loep neemt.
Lach, werk en bewonder
Snel door naar mijn twee highlights van deze AMIN meeting. Want wat zijn de belangrijkste take-aways?
Als we het hebben over de toegevoegde waarde van AMIN dan is het dat de leden gelijk zijn, er is geen ruimte voor ego’s en er wordt meer gedeeld dan alleen maar de successen. Men durft zich kwetsbaar op te stellen zodat iedereen kan leren van ‘fouten’. Maar wat zijn fouten? Het bureau Signal Theory deelde een interessante business case over het verlies van een klant.
Ondanks een goede zakelijke relatie, schreef een klant een grote aanbesteding uit voor een (re)branding. Tijdens de pitch gaf Signal Theory netjes antwoord op de vragen en leverden ze hun concept in. Een snel akkoord werd verwacht maar dat liep anders, de pitch werd verloren. Waarom? De uiteindelijke winnaar had de klant anders benaderd, de realiteit van de klant anders gepresenteerd met out-of-the-box ideeën. Lang werd er niet stil gestaan bij het verlies, of zoals CEO John January vertelt: “Not only did we loose the pitch because the winner changed the way the client looked at the world. It also caused us to explore our strategic process. In other words, we don’t loose … we learn.”
Tijdens de bijeenkomst waren er ook meerdere presentaties van mensen buiten het netwerk. Zo werden we op maandag verrast met een presentatie van futuroloog en ondernemer Peter Hinssen. Zijn presentatie was een aaneenschakeling van voorbeelden die ons wakker hebben geschud. Het hebben van een kritische blik is belangrijk om onze klanten, en onszelf, te laten profiteren van de voordelen van dit digitale tijdperk. Deze wereld verandert namelijk zo snel dat organisaties ‘vandaag’ continue bezig moeten zijn met het werk van ‘morgen’, terwijl het werk van gisteren ons afleidt. Volg je het nog? In de presentatie van Peter liet hij ons voorbeelden zien van mensen die erin waren geslaagd om door verandering en innovatie aan vandaag en morgen te denken. Zodat ze konden groeien en uitbreiden. Een leuk en concreet voorbeeld komt van de managing director van Intracto Pieter Janssen: “Als een taak te veel tijd kost, of repetitief is, automatiseer het.” Dit geeft je de ruimte en de tijd om na te denken over de dag na morgen!
Wil je meer weten over ons AMIN Worldwide netwerk, of ben je benieuwd hoe we samen naar morgen kunnen kijken? Stuur ons een berichtje!
Volgend project
Campagne Branding Days: de fundering van een herpositionering |