Privacy Statement Cookiebeleid |
Niets is zo uitdagend als het werken aan je eigen merk. Het gaat over jezelf, je eigen cultuur, visie en DNA. Jezelf de spreekwoordelijke spiegel voorhouden en kijken waar zaken beter kunnen én moeten. De herpositionering van ons eigen merk is een feit en dat uit zich onder andere in een spiksplinternieuwe website.
Corona heeft ons land en dus ook onze klanten erg in haar greep gehouden. Natuurlijk heeft ook ons dit werk gekost. Maar per saldo kregen we wel wat meer tijd om aan ons eigen merk te werken. En met resultaat! In een periode van nog geen twee maanden hebben we onze nieuwe website weten te ontwikkelen. Maar waar begin je? Wat wordt het doel van de website? Hoe zorg je ervoor dat je binnen de gestelde deadlines blijft? In dit blog ga ik hier wat verder op in.
De eerste stap was het formeren van een dedicated websiteteam, dat bestond uit collega’s met verschillende rollen en expertises; van development, design, content, (digital) marketing tot strategie en projectmanagement. Het opzetten van een duidelijke taakverdeling en planning heeft ervoor gezorgd dat iedereen wist wanneer er wat van hem of haar werd verwacht. Vanwege Covid-19 werkten we voornamelijk vanuit huis. Door Microsoft Teams en SharePoint goed te gebruiken en een dagelijkse ochtendcall om de voortgang te bespreken konden we snel schakelen en on-the-job feedback doorvoeren. Zo hebben we de deadlines behaald.
Naast het formeren van een team is het ook van belang duidelijk te hebben voor wie we dit doen: wie is onze doelgroep en waar is deze naar op zoek? Deze vraag hebben we eerder dit jaar tijdens onze Branding Days (onze interne positioneringssessies) uitvoerig besproken en bepaald. We hadden vanaf de start van dit websiteproject hun behoeftes, uitdagingen en frustraties duidelijk in beeld. Dit was belangrijk voor de opzet en inrichting van de website en het schrijven van (nieuwe) aansprekende content.
Parallel aan het designen van de website hebben we een zoekwoordenanalyse uitgevoerd; je wilt namelijk gevonden worden op de juiste zoektermen die zoveel mogelijk verbonden zijn aan je dienstverlening. Een dergelijke analyse brengt bijvoorbeeld de zoekvolumes in kaart en dat was waardevolle input voor onze copywriter. Zo krijg je inzichtelijk welke relevante content ontbreekt en welke herschreven moet worden.
Tijdens dit hele project stond de doelgroep centraal. We willen dat de bezoeker zo snel mogelijk navigeert naar de voor hem meest relevante content. Vandaar dat we hebben gekozen voor een simpele maar duidelijke menustructuur: Werk, Kennis, Campagne, Netwerk en Contact.
Om de bezoeker gerichter van dienst te zijn, hebben we op verschillende pagina’s een filter toegevoegd. Deze filter is verbonden aan onze dienstverlening en de thema’s waarbinnen de behoeftes en uitdagingen van onze doelgroep vallen: Branding, Content, Events, Global, Insights, Online en Strategy. Deze zijn vervolgens nog verder uitgediept.
Een bezoeker die graag iets meer te weten wilt komen over het belang van een goede contentstrategie, zal eerst op de filter ‘Content’ klikken waarna hij verschillende cases en artikelen tevoorschijn ziet komen die gaan over Content. In de afbeelding hebben we een label toegevoegd, die wat meer inzoomt op het ‘wat’ binnen de filter Content. De bezoeker ziet nu in een oogopslag dat er ook content aanwezig is met het label ‘Contentstrategie’, het onderwerp waar hij meer over wil weten. Op deze manier laten we een bezoeker snel dieper afdalen in onze contentfunnel.
De inhoud van de case of artikel moet een bezoeker ook voldoende aanspreken. Daarom bevat elke type content een subtitel en een duidelijke hoofdtitel. Onze copywriter had de opdracht meegekregen de titels zo kristalhelder te schrijven; het moet de bezoeker aanspreken juist díe type content aan te klikken. Bij werk is het delen van resultaten in de titel het meest belangrijk, want uiteindelijk gaat het bijna altijd om resultaat. Bij artikelen moet de titel als rode draad dienen waar een bezoeker over gaat lezen (en leren).
De website staat live en je hebt middels dit blog een inkijkje gehad in onze denkwijze en het proces. We zien onze website echt als een strategisch en creatief kennisplatform, boordevol content, cases en nieuwe fotografie. Een website die past bij onze nieuwe positionering. Ik ben er trots op. Wij zijn er trots op.
Een website is geen statisch ‘project. Het vergt tijd om deze up-to-date te houden en verder te ontwikkelen. We zijn een kennispartner voor onze klanten, de website moet hieraan bijdragen.
De ‘next steps’ staan ook al op de planning. Er wordt nog meer nieuwe toffe content gecreëerd en we blijven (uiteraard) de filtering doorontwikkelen. Zo spelen we met het idee om op de homepage gebruik te maken van een dynamische zoekfilter waarbij de doelgroep zijn vraag kan typen en de juiste content op basis van die zoekcriteria tevoorschijn komt.
Want ‘Every content is not your content’.
Oeps! We konden je formulier niet vinden.
Volgend project
Leontienhuis Een herpositionering die staat als een huis |