communicatiestrategie
Sectorinstituut Transport en Logistiek

1.500 mensen uit diverse beroepsgroepen kiezen voor het vak vrachtwagenchauffeur

Hoe verleid je met een effectieve communicatiestrategie 1.500 mensen uit verschillende beroepsgroepen of (latent) werkzoekenden om te kiezen voor het vak vrachtwagenchauffeur?

De economie groeit explosief. De vergrijzing speelt op, terwijl er in Nederland steeds minder jongeren zijn. Hierdoor wordt de arbeidsmarkt steeds krapper. Dit heeft gevolgen voor de vraag naar personeel in vele sectoren, maar zeker ook in de sector transport en logistiek. Specifiek voor de vraag naar vrachtwagenchauffeurs: er zijn de komende jaren veel chauffeurs nodig. Heel veel. Dus vroeg het Sectorinstituut Transport en Logistiek ons:

Hoe verleiden we met een effectieve communicatiestrategie 1.500 mensen uit verschillende beroepsgroepen of (latent) werkzoekenden om te kiezen voor het vak vrachtwagenchauffeur? Want het is hét verrassende alternatief én een vak met toekomst!

Onderzoek / de insights

Plezier in je werk en een mooi salaris is belangrijk. Daar is iedereen het wel over eens. Maar wist je dat 52% van de beroepsbevolking een nieuwe baan zou willen? WTF, dat is meer dan de helft! En slechts 8% van deze 52% overweegt dat serieus (Randstad WerkMonitor Q3, 2017). Waarom is dit? Wat houdt hen tegen? En daarbij de belangrijkste uitdaging: hoe overtuigen we deze doelgroep dat het vak van vrachtwagenchauffeur een verrassend alternatief is én toekomst biedt met de wetenschap dat ze nog nooit eerder over het beroep vrachtwagenchauffeur hebben nagedacht?

Uit literatuuronderzoek blijkt dat het verlies van een vast contract, zekerheid van de huidige baan en angst voor een lager salaris redenen zijn om niet van baan te switchen (Raet HR benchmarkonderzoek, 2017). Daarnaast zijn mensen in hun werk graag zinvol bezig en dragen graag bij aan een groter geheel.

Genoeg redenen dus om vooral niet te switchen. Maar wat maakt het beroep van vrachtwagenchauffeur nu zo aantrekkelijk om je wél te laten omscholen? Ten eerste is het een sector die groeit en liggen de banen er voor het oprapen. Daarnaast zijn afwisseling (niet elke dag hetzelfde), zelfstandigheid (verantwoordelijk werk), doen (lekker bezig zijn) en het contact met andere mensen aantrekkelijke facetten die het vak van vrachtwagenchauffeur leuk maken.

Van insights naar communicatiestrategie

In de campagne die wij voor het Sectorinstituut Transport en Logistiek maakten, met als doel 1.500 vrachtwagenchauffeurs te werven, spelen we daarom met de communicatiestrategie ook in op het gegeven dat mensen graag van baan zeggen te willen veranderen, maar het niet doen. Hierbij draaiden we de rollen om. De (latent) werkzoekende werd aan het denken gezet over zijn/haar werkplezier en daarbij bood het Sectorinstituut Transport en Logistiek een mooi alternatief aan: een leuke afwisselende baan mét baanzekerheid. En daar bovenop 85% subsidie op de opleidingskosten. Zeg daar maar eens nee tegen…

Omdat uit dit literatuuronderzoek bleek dat mensen zich graag spiegelen aan anderen (CASI Dienst Publiek en Communicatie, 2016), gebruikten we herkenbare situaties in de communicatiemiddelen. Dit in de vorm van een brief, waarbij een ander ervoor had gekozen om van baan te veranderen en te gaan doen wat hij/zij leuk vond. Hij/zij werd vrachtwagenchauffeur.

Communicatiestrategie branding content STL

Door dit te laten zien en de boodschap te laten overbrengen door een persoon in een soortgelijke situatie, verwerkt de doelgroep de informatie beter (CASI Dienst Publiek en Communicatie, 2016). Daarnaast staan mensen eerder open voor de uiteindelijke boodschap: “als je wilt doen wat je leuk vindt, maak er dan werk van!”

De 2.638 ambassadeurs van 2017 kregen een centrale rol in de campagne en vormden de bewijsvoering in verschillende communicatiemiddelen dat het ook écht kan.

Op 19 maart jl. ging de campagne officieel van start. Met lokale ‘ik word vrachtwagenchauffeur’ avonden in het hele land, konden belangstellenden direct solliciteren: meteen doorpakken dus voor degenen die zich hadden aangemeld. Daarnaast zijn onder andere de volgende middelen ingezet: SEA, Facebook, radio, flyers en regionale dagbladen, DM pakket werkgevers, welkomstbox, ondersteund door PR.

Communicatiestrategie branding content STL

Ruim 1.000 kandidaten zijn al gestart met de opleiding

Na bijna 3 maanden hebben er ruim 2.500 kandidaten dankzij deze campagne zich aangemeld om zich te laten opleiden tot vrachtwagenchauffeur. Hiervan zijn zo’n 1.000 kandidaten al gestart met de opleiding.

Wil jij meer zien van deze campagne? Of ben je na het lezen van mijn blog helemaal enthousiast om ook vrachtwagenchauffeur te worden ;-)? Kijk op: www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl.

👀 Zie ommezijde

Beurs- en online strategie
Expert
Campagne event
Storytelling