Sectorinstituut Transport en Logistiek

Vmbo’ers motiveren om een opleiding te kiezen in de sector transport en logistiek.

One sentence brief

Ontwikkel een campagne met geïntegreerde multichannel communicatie-aanpak om ervoor te zorgen dat het aantal aanmeldingen en contracten voor leerwerktrajecten via het Sectorinstituut blijft aansluiten op de behoeften in de markt, rekening houdend met het afnemend aantal vmbo-jongeren in Nederland.


Customer Journey

De communicatie is toegespitst op de vier onderscheidende fases in het keuzeproces die aansluiten op het moment waarin jongeren en hun ouders zich op dat moment bevinden.

Liberator

Als het om hun toekomst gaat,
bereik je jongeren via hun ouders.

Uit onderzoek blijkt dat zij een grote invloed hebben bij het maken van een vervolgopleidingskeuze voor hun kind.


Werving van leerlingen heeft plaatsgevonden via online advertising en een schoolevent (SkillBreak). Ouders zijn benaderd via online media en printadvertenties in huis-aan-huisbladen.


Pre-roll op YouTube

‘Door de ogen van…’ Door middel van beroepenfilms inspireren we jongeren om te kiezen voor een leerwerktraject in de sector transport en logistiek.

Group 2 Copy Created with Sketch.

print

De campagne is offline ondersteund met printadvertenties en een event op vmbo-scholen: SkillBreak.

Aanpak

Resultaatgerichte aanpak op basis van marktonderzoek.

Het Sectorinstituut Transport en Logistiek ondersteunt werkgevers en werknemers bij (leren)werken, opleiding, veiligheid en gezondheid in transport en logistiek. We hebben een campagne ontwikkeld waarmee we de sector transport en logistiek goed op de kaart wilden zetten én jongeren wilden enthousiasmeren om te kiezen voor een opleiding via het Sectorinstituut Transport en Logistiek.


Het gaat hierbij om een leerwerktraject (BBL), waarbij de jongeren vier dagen werken en één dag naar school gaan.


Hierbij is gekozen voor een strategie die bestaat uit een doelgroepgerichte communicatieaanpak op basis van een customer journey die bestaat uit 4 fases: inspireren (touch), informeren (tell), aanmelden en bevestigen (sell), volhouden, onderhouden en aanbevelen (delight). Op basis van deze fases, en de op basis van marktonderzoek verkregen drijfveren van jongeren, zijn er realistische en specifieke boodschappen ontwikkeld die gecommuniceerd werden via media die gericht zijn op potentiële leerlingen en hun ouders.


Resultaten

De campagne is op dit moment nog in volle gang.

Het gewenste, grote bereik onder de doelgroep is gerealiseerd. Het aantal benodigde aanmeldingen is bijna bereikt, maar het schooljaar is nog niet ten einde. De campagne loopt nog tot en met augustus 2017.


Meer weten?

Marieke vertelt je graag meer over deze case.